A preparation for calculus by exploring the transformations of a cubic function using GeoGebra

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-9657.2023.v12i3p107-122

Keywords:

Calculation, transformation, cubic function, GeoGebra

Abstract

The objective of this article is to discover a proposal for the teaching of transformations in a family of cubic functions defined by , by means of GeoGebra. This proposal is structured in four moments that seeks us: (i) to define the intervals of variation of each parameter in g(x) and (ii) to visualize and characterize the families of curves of g(x), generated after the variation of each parameter no corresponding interval. We believe that the application of the proposal contributed to the development of skills and competencies to coordinate the algebraic and geometric representations of functions of a variable, as is the case of the function discussed here. Finally, we believe that this proposal can potentiate the practice of Mathematics teachers interested in the use of digital technologies for the teaching of Calculus.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Lucas Santos Teixeira, Universidade Federal do Tocantins (UFT - Câmpus de Arraias)

Licenciando em Matemática na Universidade Federal do Tocantins (UFT - Câmpus de Arraias). Concluiu o Ensino Médio pelo Exame Nacional para Certificação de Competências de Jovens e Adultos (Encceja) Concluiu o Ensino Fundamental Pelo Colégio da Policia Militar (CPM-IV) na cidade de Arraias(TO). Atualmente bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) do Curso de Licenciatura em Matemática. E-mail: teixeira.lucas@mail.uft.edu.br. Lattes: http://lattes.cnpq.br/0548402043103079

Luis Andrés Castillo, Universidade Federal do Pará

Doutorando em Educação em Ciências e Matemáticas com bolsa de estudo da FAPESPA (2021-2025 | Edital 14/2021 PROPESP-UFPA) no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas (PPGECM) do Instituto de Educação Matemática e Científica (IEMCI) da Universidade Federal do Pará (UFPA). Mestre em Educação em Ciências e Matemáticas - área de concentração: Educação Matemática - (PPGECM/UFPA) com bolsa de estudo da CAPES (2018-2020). Graduado em Licenciatura em Educação Matemática e Física pela Universidade do Zulia, Venezuela (2011-2016) e revalidada como Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal da Bahia (UFBA/2022). Professor Convidado na Universidade Federal do Tocantins (UFT), Campus Universitário de Arraias, no Curso de Licenciatura em Matemática (2022). Membro do Grupo de Pesquisa Práticas Socioculturais e Educação Matemática (GPSEM/UFPA). Pesquisador nível A-1 no Programa de Estímulo à Pesquisa e Inovação da Venezuela (2015 - Atual). Pertence ao corpo Editorial de periódicos nacionais e internacionais, como parte do Conselho Consultivo, Equipe Técnica e Parecerista ad hoc. Possui experiência na área de Educação Matemática com ênfase em: Formação de Professores com Tecnologias Digitais, Ensino de Matemática com Tecnologias Digitais, Uso do GeoGebra no Ensino da Matemática, Modelagem Matemática com GeoGebra. E-mail: luiscastleb@gmail.com. Lattes: http://lattes.cnpq.br/4358821746569093

Ivonne Coromoto Sánchez Sánchez, Universidade Federal do Pará

Doutoranda em Educação em Ciências e Matemáticas com bolsa de estudo da FAPESPA (2021-2025 | Edital 14/2021 PROPESP-UFPA) no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas (PPGECM) do Instituto de Educação Matemática e Científica (IEMCI) da Universidade Federal do Pará (UFPA). Mestre em Educação em Ciências e Matemáticas - área de concentração: Educação Matemática - (PPGECM/UFPA) com bolsa de estudo da CAPES (2018-2020). Graduada na Licenciatura em Educação menção Matemática e Física pela Universidade do Zulia, Venezuela (2011-2016) e revalidada como Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal da Bahia (UFBA/2022). Membro do Grupo de Pesquisa Práticas Socioculturais e Educação Matemática (GPSEM/UFPA). Pesquisadora nível A-2 no Programa de Estímulo à Pesquisa e Inovação da Venezuela (2015 - Atual). Possui experiência na área de Educação Matemática com ênfase em: Formação de Professores com Tecnologias Digitais, Ensino de Matemática com Tecnologias Digitais, Uso do GeoGebra no Ensino da Matemática. E-mail: ivonne.s.1812@gmail.com. Lattes: http://lattes.cnpq.br/9964399535972053

References

AXLER, Sheldon. Pré-Cálculo. Uma preparação para o Cálculo. 2. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2016.

CASTILLO, Luis Andrés; GUTIÉRREZ, Rafael Enrique; PRIETO, Juan Luis. Una perspectiva de análisis de las transformaciones geométricas en curvas de la función f(x)=e^ax utilizando el GeoGebra. Revista do Instituto GeoGebra de São Paulo, [s. l.], v. 2, n. 2, p. 81–92, 2013.

CASTILLO, Luis Andrés; PRIETO, Juan L. El uso de comandos y guiones en la elaboración de simuladores con GeoGebra. UNION, [s. l.], n. 52, p. 250–262, 2018.

CASTILLO, Luis Andrés; SÁNCHEZ, Ivonne C. As formas de colaboração humana na elaboração de um simulador com o GeoGebra. Revista Thema, [s. l.], v. 17, n. 3, p. 572–583, 2020.

COELHO, Iara Martins et al. História da matemática e geometria dinâmica: um novo olhar ao teorema de Viviani para o ensino médio. Journal of Education Science and Health, [s. l.], v. 3, n. 1, p. 1–12, 2023.

CONFREY, J.; SMITH, E. A framework for functions: Prototypes, multiple representations and transformations. In: , 1991, Virginia. (Robert G. Underhill, Org.)Proceedings of the 13th Annual Meeting of the North American Chapter of The International Group for the Psychology of Mathematics Education. Virginia: Christiansburg Printing Company, 1991. p. 57–63.

GOMES, Francisco Magalhães. Pré-cálculo: operações, equações, funções e sequências. São Paulo: Cengage Learning, 2018.

GUTIÉRREZ, Rafael E.; PRIETO, Juan Luis. Deformación y reflexión de funciones con GeoGebra. El caso de las parábolas definidas por la expresión g(x)=ax^2. Números, Revista de Didáctica de las matemáticas, [s. l.], v. 88, p. 115–126, 2015.

LARSON, Ron; HOSTETLER, Robert; EDWARDS, Bruce H. Functions and Their Graphs. In: PRECALCULUS: A GRAPHING APPROACH. 5th. ed. New York: Houghton Mifflin Company, 2008. p. 128–132.

LEÓN, Maibelys Josefina et al. Ensino de transformações de funções com GeoGebra: O caso de parabolóides definidos por g(x,y)=a(x-h)^2+b(y-k)^2+c. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, [s. l.], v. 7, n. 1, p. e2001, 2021.

LOPES, Thiago Beirigo et al. O estudo dos parâmetros em uma função quadrática no GeoGebra: uma experiência com alunos de Ensino Médio-Técnico. Boletim GEPEM, [s. l.], v. 80, n. 1, p. 292–310, 2022.

LÓPEZ, Jesús; SOSA, Landy. Dificultades conceptuales y procedimentales en el aprendizaje de funciones en estudiantes de bachillerato. In: , 2008. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa 21. [S. l.: s. n.], 2008. p. 308–318.

SÁNCHEZ, Ivonne C.; BRANDEMBERG, João Cláudio; CASTILLO, Luis Andrés. La objetivación de la noción de sector circular en el trabajo matemático con GeoGebra. Paradigma, Venezuela, v. 41, n. Extra 2, p. 448–475, 2020.

SÁNCHEZ, Ivonne C.; CASTILLO, Luis Andrés. Uma antiga demonstração do teorema de Pitágoras desde a perspectiva da geometria dinâmica. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [s. l.], v. 9, n. 26, p. 214–226, 2022.

SÁNCHEZ, Ivonne C.; SÁNCHEZ-N, Irene. Elaboración de un simulador con GeoGebra para la enseñanza de la física. El caso de la ley de coulomb. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, [s. l.], v. 8, n. 2, p. 40–56, 2020.

STEWART, James. Cálculo volume 1. 7. ed. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2013.

STEWART, James; REDLIN, Lothar; SALEEM, Watson. Transformaciones de funciones. In: PRECÁLCULO: MATEMÁTICAS PARA EL CÁLCULO. 6. ed. México: Cengage Learning, 2012. p. 179–185.

Published

2023-11-28

How to Cite

Teixeira, L. S., Castillo, L. A., & Sánchez Sánchez, I. C. (2023). A preparation for calculus by exploring the transformations of a cubic function using GeoGebra. Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo, 12(3), 107–122. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2023.v12i3p107-122

Issue

Section

Proposals for Action