Dynamic spatial geometry book on the GeoGebra platform for teaching pyramid and prisms

Authors

  • Renato Gamba Torres Furb
  • Jorge Cássio Costa Nóbriga UFSC

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-9657.2023.v12i3p066-079

Keywords:

Dynamic Book, GeoGebra, Space Geometry

Abstract

In this paper, we present part of a research that aimed to analyze the didactic potential of a dynamic Geometry book developed on the GeoGebra platform for the process of learning and teaching prisms and pyramids. The research was based, above all, on Duval's Theory of Registers of Semiotic Representations. For the production of the Dynamic Book, we sought support from theoretical contributions and examples of materials available on the GeoGebra platform. The dynamic book was used in person with students in the 3rd year of high school and the analysis of the results showed that it can contribute to the development of perceptive, discursive, sequential and operative apprehensions on the part of students.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

DUVAL, R. Abordagem cognitiva de problemas de geometria em termos de congruência. Tradução Méricles Thadeu Moretti. Revemat: Revista Eletrônica de Educação Matemática, v. 7, n. 1, p.118-138, 2012c.

https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2012v7n1p118

Acesso em: 31 jan. 2023.

DUVAL, R. Diferenças semânticas e coerência matemática: introdução aos problemas de congruência. Tradução Méricles Thadeu Moretti. Revemat: Revista Eletrônica de Educação Matemática, v. 7, n. 1, p. 97-117, 2012b.

https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2012v7n1p97/22381 Acesso em: 31 jan. 2023.

DUVAL R. (1994). Les différents fonctionnements d’une figure dans une démarche géométrique. Repères IREM, 17, 121-138.

DUVAL, R. Registros de representação semiótica e funcionamento cognitivo do pensamento. Tradução Méricles Thadeu Moretti. Revemat: Revista Eletrônica de Educação Matemática, v. 7, n. 2, p. 266-297, 2012a. https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2012v7n2p266/23465 Acesso em: 31 jan. 2023.

DUVAL, R. Semiósis e Pensamento Humano: Registros semióticos e aprendizagens intelectuais. Tradução L. F LEVY; M.R.A SILVEIRA. 1. ed. São Paulo: Livraria da Física, 2009.

LORENZATO, S. A. Por que não ensinar Geometria? Disponível em: < http://professoresdematematica.com.br/wa_files/0_20POR_20QUE_20NAO_20ENSINAR_20GEOMETRIA.pdf https://revistas.pucsp.br/IGISP/article/download/47318/33678 >. Acesso em: 10 abr. 2022.

NÓBRIGA, J. C. C.; DANTAS, S. C. Uma Proposta de Atividade com Feedbacks Automáticos no GeoGebra. Disponível em: < https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/12755 >. Acesso em 10 jun. 2022.

NÓBRIGA, J. C. C. Demonstrações Matemáticas Dinâmicas. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2019.e61725/40047 >. Acesso em: 01 abr. 2022.

NÓBRIGA, J. C. C.; SIPLE, I. Z. Livros Dinâmicos de Matemática. Disponível em: < https://revistas.pucsp.br/IGISP/article/download/47318/33678 >. Acesso em: 01 abr. 2022.

PAVANELLO, M. R. Por que ensinar/aprender Geometria? Disponível em: < http://www.cascavel.pr.gov.br/arquivos/14062012_curso__32_e_39_-_matematica_-_clecimara_medeiros.pdf >. Acesso em: 10 mai.2022.

ROGENSKI, M. L. C.; PEDROSO, S. M. D. O Ensino da Geometria na Educação Básica: realidade e possibilidades. 2009. Disponível em: < http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/44-4.pdf >. Acesso em: 12 abr. 2022.

SANTOS, S. C. A Produção matemática em um ambiente virtual de aprendizagem: O caso da geometria euclidiana espacial. Dissertação de mestrado defendida no Programa de pós-graduação em Educação Matemática – Área de Concentração em Ensino e Aprendizagem da Matemática e seus Fundamentos Filosófico-Científicos. Unesp. 2006.

SCHULZ, M. de A. Números racionais e suas representações com base no ensino híbrido. Dissertação de mestrado defendida no programa de pós-graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática. Furb. 2017

SETTIMY, T. F. de O. Desenvolvendo a visualização por meio de papel, lápis e toques na tela. 2019. Disponível em: < http://eventos.sbem.com.br/index.php/EBRAPEM/EBRAPEM2019/paper/view/310/467 >. Acesso em: 12 abr. 2022.

Published

2023-11-28

How to Cite

Torres, R. G., & Nóbriga, J. C. C. . (2023). Dynamic spatial geometry book on the GeoGebra platform for teaching pyramid and prisms. Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo, 12(3), 066–079. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2023.v12i3p066-079