Dynamic spatial geometry book on the GeoGebra platform for teaching pyramid and prisms
DOI:
https://doi.org/10.23925/2237-9657.2023.v12i3p066-079Keywords:
Dynamic Book, GeoGebra, Space GeometryAbstract
In this paper, we present part of a research that aimed to analyze the didactic potential of a dynamic Geometry book developed on the GeoGebra platform for the process of learning and teaching prisms and pyramids. The research was based, above all, on Duval's Theory of Registers of Semiotic Representations. For the production of the Dynamic Book, we sought support from theoretical contributions and examples of materials available on the GeoGebra platform. The dynamic book was used in person with students in the 3rd year of high school and the analysis of the results showed that it can contribute to the development of perceptive, discursive, sequential and operative apprehensions on the part of students.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
DUVAL, R. Abordagem cognitiva de problemas de geometria em termos de congruência. Tradução Méricles Thadeu Moretti. Revemat: Revista Eletrônica de Educação Matemática, v. 7, n. 1, p.118-138, 2012c.
https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2012v7n1p118
Acesso em: 31 jan. 2023.
DUVAL, R. Diferenças semânticas e coerência matemática: introdução aos problemas de congruência. Tradução Méricles Thadeu Moretti. Revemat: Revista Eletrônica de Educação Matemática, v. 7, n. 1, p. 97-117, 2012b.
https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2012v7n1p97/22381 Acesso em: 31 jan. 2023.
DUVAL R. (1994). Les différents fonctionnements d’une figure dans une démarche géométrique. Repères IREM, 17, 121-138.
DUVAL, R. Registros de representação semiótica e funcionamento cognitivo do pensamento. Tradução Méricles Thadeu Moretti. Revemat: Revista Eletrônica de Educação Matemática, v. 7, n. 2, p. 266-297, 2012a. https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2012v7n2p266/23465 Acesso em: 31 jan. 2023.
DUVAL, R. Semiósis e Pensamento Humano: Registros semióticos e aprendizagens intelectuais. Tradução L. F LEVY; M.R.A SILVEIRA. 1. ed. São Paulo: Livraria da Física, 2009.
LORENZATO, S. A. Por que não ensinar Geometria? Disponível em: < http://professoresdematematica.com.br/wa_files/0_20POR_20QUE_20NAO_20ENSINAR_20GEOMETRIA.pdf https://revistas.pucsp.br/IGISP/article/download/47318/33678 >. Acesso em: 10 abr. 2022.
NÓBRIGA, J. C. C.; DANTAS, S. C. Uma Proposta de Atividade com Feedbacks Automáticos no GeoGebra. Disponível em: < https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/12755 >. Acesso em 10 jun. 2022.
NÓBRIGA, J. C. C. Demonstrações Matemáticas Dinâmicas. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2019.e61725/40047 >. Acesso em: 01 abr. 2022.
NÓBRIGA, J. C. C.; SIPLE, I. Z. Livros Dinâmicos de Matemática. Disponível em: < https://revistas.pucsp.br/IGISP/article/download/47318/33678 >. Acesso em: 01 abr. 2022.
PAVANELLO, M. R. Por que ensinar/aprender Geometria? Disponível em: < http://www.cascavel.pr.gov.br/arquivos/14062012_curso__32_e_39_-_matematica_-_clecimara_medeiros.pdf >. Acesso em: 10 mai.2022.
ROGENSKI, M. L. C.; PEDROSO, S. M. D. O Ensino da Geometria na Educação Básica: realidade e possibilidades. 2009. Disponível em: < http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/44-4.pdf >. Acesso em: 12 abr. 2022.
SANTOS, S. C. A Produção matemática em um ambiente virtual de aprendizagem: O caso da geometria euclidiana espacial. Dissertação de mestrado defendida no Programa de pós-graduação em Educação Matemática – Área de Concentração em Ensino e Aprendizagem da Matemática e seus Fundamentos Filosófico-Científicos. Unesp. 2006.
SCHULZ, M. de A. Números racionais e suas representações com base no ensino híbrido. Dissertação de mestrado defendida no programa de pós-graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática. Furb. 2017
SETTIMY, T. F. de O. Desenvolvendo a visualização por meio de papel, lápis e toques na tela. 2019. Disponível em: < http://eventos.sbem.com.br/index.php/EBRAPEM/EBRAPEM2019/paper/view/310/467 >. Acesso em: 12 abr. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Submission, processing, and publication of articles sent to the journal and registration of the DOI at Crossref is free of charge.
Authors retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their article, which is simultaneously licensed under a Creative Commons - Attribution 4.0 International license CC BY that allows others to share the article by acknowledging its authorship and initial publication by the journal.
The GeoGebra journal encourages its authors to register their work with information and communication management systems aimed at researchers, such as Academia.edu, Mendeley, ResearchGate, etc.