Digital and physical: integrating resources with GeoGebra for creative practices in learning spaces

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-9657.2023.v12i2p067-088

Keywords:

STEAM Education, Maker Culture, GeoGebra, TPACK framework

Abstract

In this paper, examples of proposals that seek to favor the interactive and creative aspect of mathematics are presented and discussed, whether with physical or digital materials. Through approaches that involve STEAM Education and Maker Culture, we seek to reflect on the role of teachers and students in the learning process in spaces that are not restricted to the classroom, with an emphasis on project-based learning. In particular, the role of technological training is considered, integrating GeoGebra with emerging technologies such as 3D printing and laser cutting, taking into account the articulation with pedagogical and content knowledge, in the light of the TPACK model.

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Author Biography

Diego Lieban, IFRS - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, Campus Bento Gonçalves

Graduado em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, possui Mestrado em Matemática  (2010) pela mesma instituição. Doutorado em STEM Education (2019) na Johannes Kepler Universität, em Linz/Áustria, desempenhando parte de seu trabalho junto à equipe de desenvolvedores do software GeoGebra, sobretudo colaborando para a implementação do recurso de impressão 3D do software. Professor do IFRS Bento Gonçalves e colaborador do Programa das Olimpíadas Brasileiras de Matemática das Escolas Públicas (OBMEP). Área de intereresse: Tecnologias em Educação Matemática (em especial, utilização de softwares de Geometria Dinâmica) e formação de professores. Participou como bolsista CNPq de Desenvolvimento Tecnológico e Inovação no programa internacional VET - Professores para o Futuro II (Fevereiro a Dezembro de 2015), realizando sua primeira etapa na HAMK University of Applied Sciences, em Hameenlinna, Finlândia (Fev a Jun/2015) e com a segunda parte desenvolvida no IFRS Campus Bento Gonçalves (Jul a Dez/2015).

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Published

2023-09-28

How to Cite

Lieban, D. (2023). Digital and physical: integrating resources with GeoGebra for creative practices in learning spaces. Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo, 12(2), 067–088. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2023.v12i2p067-088