GeoGebra as a teaching resource to promote learning of exponential and logarithmic functions

Authors

  • Salma Adamugy Escola Secundária da Munhuana
  • Agostinho Augusto Cavele Escola Secundária da Munhuana

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-9657.2024.v13i1p090-123

Keywords:

GeoGebra and STEAM Education, Exponential and Logarithmic Functions, Meaningful learning

Abstract

This article is part of an experience developed at Munhuana Secondary school, in the 10th class, in the study of Exponential and Logarithmic Functions, supported by the GeoGebra software. An initial and final questionnaire was administered to students, as well as experiments in the classroom, from which we collected information for the article. From the research, we concluded that there is a need to review Mathematics Teaching methodologies and opt for alternatives that are in the context of the current student, with an emphasis on educational software and interdisciplinarity, in favor of meaningful learning. Therefore, with this article, we intend to elucidate the results that the GeoGebra software can bring to Mathematics classes, in teaching exponential and logarithmic functions.Keywords: GeoGebra and STEAM Education; Exponential and Logarithmic Functions; Meaningful learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Salma Adamugy, Escola Secundária da Munhuana

Salma Taibo Adamugy Issufo, licenciada em Ensino de Matemática com habilitação em Ensino de Física, pela Universidade Pedagógica de Moçambique. Atualmente, trabalha como docente de Matemática na Escola Secundaria da Munhuana.

References

BOGDAN, R. & BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora. ISBN: 972-0-34112-2. 1994

COELHO, José Renato Paveis. O GeoGebra no Ensino das funções exponenciais, Universidade Estadual do Norte, campo dos Goytacazes-RJ, 2016.

DOS SANTOS, J.M; SILVEIRA, A. P. R. Formação de formadores e formação de pilotos de professores de Matemática com o GeoGebra em contexto STEAM. 2021. https://doi.org/10.34630/sensose.v8i1.3805.

DOS SANTOS, J.M; SILVEIRA, A; TROCADO, A. GeoGebra e situações que envolvem modelação numa abordagem STEAM. 2019. Disponível em https://doi.org/10.34630/sensose.v8i1.3805.

HALLAL, R; PINHEIRO, N. A.M; OLIVEIRA, R; CIAPPINA, J. R; ALVARISTO, E. F. O Ensino de matemática e o software GeoGebra. EM TEIA: REVISTA ESPACIOS. EDUCAÇÃO, VOL 41. 2020.

HOHENWARTER, M., & PREINER, J. Dynamic Mathematics With GeoGebra. 2007. Disponível em: http://www.maa.org/joma/Volume7/Hohenwarter/index.html

KING, J., & SCHATTSCHNEIDER, D. Geometria dinâmica. Selecção de textos do livro Geometry Turned On! Lisboa. 2003

LÜDKE, M. & ANDRÉ, M. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU. 1986

MOÇAMBIQUE, Ministério de Educação e Desenvolvimento Humano. Revisão de Políticas Educacionais. Maputo: MINEDH/UNESCO, 2019.

MOÇAMBIQUE, Ministério da Educação e Cultura. Plano Curricular do Ensino Secundário Geral. Maputo: Ministério da Educação e Cultura/Instituto Nacional do Desenvolvimento da Educação, 2007.

MOÇAMBIQUE, Ministério da Educação e Desenvolvimento Humano. PLANO ESTRATÉGICO DA EDUCAÇÃO 2020- 2029. Maputo: Ministério da Educação e Desenvolvimento Humano, 2020.

MOÇAMBIQUE, Ministério da Educação e Desenvolvimento Humano. Relatório anual. Maputo: UNESCO MOÇAMBIQUE, 2016.

[NCTM] National Council of Teachers of Mathematics. Princípios e Normas para a Matemática Escolar (2.ª Edição). Lisboa: APM. (Texto original publicado em inglês em 2000). 2008.

[NCTM] National Council of Teachers of Mathematics. Princípios para a ação: Assegurar a todos o sucesso em Matemática. Lisboa: Associação de Professores de Matemática, 2017.

OLDKNOW, A.; KNIGHTS, C. (Ed.). Mathematics Education with Digital Technology (Education and Digital Technology, pp. 251– 256). Bloomsbury Academic, 2011. Retrieved August 29, 2022, from http://dx.doi.org/10.5040/9781472553119.ch-027

PRUE R. Home and School – Bridging the Gap. In A. Oldknow (Ed.). Mathematics Education with Digital Technology (Education and Digital Technology, pp. 118– 122). Bloomsbury Academic, 2011. Retrieved September 19, 2022, from http://dx.doi.org/10.5040/9781472553119.ch-028

SAPATINHA, J. C; GUIBUNDANA, D. H. Saber Matemática 10. Maputo,2014

SILVEIRA, A. P. R. O GeoGebra na formação e aprendizagem de transformações geométricas isométricas no plano euclidiano. [Tese de Doutoramento, Universidade de Aveiro]. Repositório Institucional da Universidade de Aveiro. 2015

SILVEIRA, A. P. R. Relatório final de atividades Projeto “GeoGebra & STEAM: Implicações para a melhoria da Educação Matemática em Moçambique”. Pós-doutoramento em Educação Matemática. 2023. inED-ESE. Instituto Politécnico do Porto.

RICHARDSON, R. Et al. Pesquisa social: Métodos e Técnicas. 3a edição, São Paulo. 1999.

Published

2024-03-31

How to Cite

Adamugy, S., & Cavele, A. A. . (2024). GeoGebra as a teaching resource to promote learning of exponential and logarithmic functions. Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo, 13(1), 90–123. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2024.v13i1p090-123