GeoGebra as a teaching resource to promote learning of exponential and logarithmic functions
DOI:
https://doi.org/10.23925/2237-9657.2024.v13i1p090-123Keywords:
GeoGebra and STEAM Education, Exponential and Logarithmic Functions, Meaningful learningAbstract
This article is part of an experience developed at Munhuana Secondary school, in the 10th class, in the study of Exponential and Logarithmic Functions, supported by the GeoGebra software. An initial and final questionnaire was administered to students, as well as experiments in the classroom, from which we collected information for the article. From the research, we concluded that there is a need to review Mathematics Teaching methodologies and opt for alternatives that are in the context of the current student, with an emphasis on educational software and interdisciplinarity, in favor of meaningful learning. Therefore, with this article, we intend to elucidate the results that the GeoGebra software can bring to Mathematics classes, in teaching exponential and logarithmic functions.Keywords: GeoGebra and STEAM Education; Exponential and Logarithmic Functions; Meaningful learning.
Downloads
Metrics
References
BOGDAN, R. & BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora. ISBN: 972-0-34112-2. 1994
COELHO, José Renato Paveis. O GeoGebra no Ensino das funções exponenciais, Universidade Estadual do Norte, campo dos Goytacazes-RJ, 2016.
DOS SANTOS, J.M; SILVEIRA, A. P. R. Formação de formadores e formação de pilotos de professores de Matemática com o GeoGebra em contexto STEAM. 2021. https://doi.org/10.34630/sensose.v8i1.3805.
DOS SANTOS, J.M; SILVEIRA, A; TROCADO, A. GeoGebra e situações que envolvem modelação numa abordagem STEAM. 2019. Disponível em https://doi.org/10.34630/sensose.v8i1.3805.
HALLAL, R; PINHEIRO, N. A.M; OLIVEIRA, R; CIAPPINA, J. R; ALVARISTO, E. F. O Ensino de matemática e o software GeoGebra. EM TEIA: REVISTA ESPACIOS. EDUCAÇÃO, VOL 41. 2020.
HOHENWARTER, M., & PREINER, J. Dynamic Mathematics With GeoGebra. 2007. Disponível em: http://www.maa.org/joma/Volume7/Hohenwarter/index.html
KING, J., & SCHATTSCHNEIDER, D. Geometria dinâmica. Selecção de textos do livro Geometry Turned On! Lisboa. 2003
LÜDKE, M. & ANDRÉ, M. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU. 1986
MOÇAMBIQUE, Ministério de Educação e Desenvolvimento Humano. Revisão de Políticas Educacionais. Maputo: MINEDH/UNESCO, 2019.
MOÇAMBIQUE, Ministério da Educação e Cultura. Plano Curricular do Ensino Secundário Geral. Maputo: Ministério da Educação e Cultura/Instituto Nacional do Desenvolvimento da Educação, 2007.
MOÇAMBIQUE, Ministério da Educação e Desenvolvimento Humano. PLANO ESTRATÉGICO DA EDUCAÇÃO 2020- 2029. Maputo: Ministério da Educação e Desenvolvimento Humano, 2020.
MOÇAMBIQUE, Ministério da Educação e Desenvolvimento Humano. Relatório anual. Maputo: UNESCO MOÇAMBIQUE, 2016.
[NCTM] National Council of Teachers of Mathematics. Princípios e Normas para a Matemática Escolar (2.ª Edição). Lisboa: APM. (Texto original publicado em inglês em 2000). 2008.
[NCTM] National Council of Teachers of Mathematics. Princípios para a ação: Assegurar a todos o sucesso em Matemática. Lisboa: Associação de Professores de Matemática, 2017.
OLDKNOW, A.; KNIGHTS, C. (Ed.). Mathematics Education with Digital Technology (Education and Digital Technology, pp. 251– 256). Bloomsbury Academic, 2011. Retrieved August 29, 2022, from http://dx.doi.org/10.5040/9781472553119.ch-027
PRUE R. Home and School – Bridging the Gap. In A. Oldknow (Ed.). Mathematics Education with Digital Technology (Education and Digital Technology, pp. 118– 122). Bloomsbury Academic, 2011. Retrieved September 19, 2022, from http://dx.doi.org/10.5040/9781472553119.ch-028
SAPATINHA, J. C; GUIBUNDANA, D. H. Saber Matemática 10. Maputo,2014
SILVEIRA, A. P. R. O GeoGebra na formação e aprendizagem de transformações geométricas isométricas no plano euclidiano. [Tese de Doutoramento, Universidade de Aveiro]. Repositório Institucional da Universidade de Aveiro. 2015
SILVEIRA, A. P. R. Relatório final de atividades Projeto “GeoGebra & STEAM: Implicações para a melhoria da Educação Matemática em Moçambique”. Pós-doutoramento em Educação Matemática. 2023. inED-ESE. Instituto Politécnico do Porto.
RICHARDSON, R. Et al. Pesquisa social: Métodos e Técnicas. 3a edição, São Paulo. 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Submission, processing, and publication of articles sent to the journal and registration of the DOI at Crossref is free of charge.
Authors retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their article, which is simultaneously licensed under a Creative Commons - Attribution 4.0 International license CC BY that allows others to share the article by acknowledging its authorship and initial publication by the journal.
The GeoGebra journal encourages its authors to register their work with information and communication management systems aimed at researchers, such as Academia.edu, Mendeley, ResearchGate, etc.