A possibility of programming in GeoGebra: first steps

primeiros pasos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-9657.2024.v13i3p085-103

Keywords:

Educational programming language, GeoGebra LOGO, Mathematics Education

Abstract

Working with an educational programming language is one of the topics of discussion when talking about approaches with digital technologies. In this way, we aim to present what we call GeoGebra LOGO, a possibility to work programming in the GeoGebra environment, in order to present an introduction on how this approach works. We bring considerations about what we understand to be part of the history of this resource, present commands that can be used in programming and bring three activities, which exemplify what we understand as the possibility of working with GeoGebra LOGO. We hope to encourage more work with this resource that "integrates" two technologies already consolidated in Mathematics Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BORBA, M. C.; SILVA, R. S. R.; GADANIDIS, G. Fases das tecnologias digitais em Educação Matemática Sala de aula e internet em movimento. Grupo Autêntica, 2020. E-book. ISBN 9788551306734. Disponível em: https://app.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788551306734/. Acesso em: 16 jan. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018

BRITO, L. Penso, LOGO programo com o GeoGebra. In: XXIV ENCONTRO MATEMÁTICA NOS PRIMEIROS ANOS (PRÉ, 1.° E 2.° CICLOS), 24., 2021, Bragança (Portugal). Anais [...] 2021. p. 1-10. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/355980772_Penso_LOGO_programo_com_o_Geogebra. Acesso em: 13 dez. 2023

CARDOSO, G. G. Explorando conceitos algébricos com apoio do software SuperLogo. 2021. 51 f. TCC (Graduação) - Curso de Licenciatura em Matemática, Departamento de Matemática, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Guaratinguetá, 2021.

GONÇALVES, W. V. Aprendendo algoritmos com a tartaruga do GeoGebra. 2020. Oficina ao vivo apresentada em 03/12/2020, pelo canal do Youtube "Jogos & Matemática". Disponível em: https://www.geogebra.org/m/bfhwq8ds. Acesso em: 05 abr. 2024.

GREGOLIN, V. R. LINGUAGEM LOGO: explorando conceitos matemáticos. Revista Tecnologias na Educação, Minas Gerais, v. 1, n. 8, p. 1-10, dez. 2009. Disponível em: https://tecedu.pro.br/ano-1-numero-vol-1/. Acesso em: 15 fev. 2024.

HOHENWARTER, M; FUCHS, K. Combination of dynamic geometry, algebra and calculus in the software system GeoGebra. ZDM, p.128-133, 2005.

MATHIAS, C. V. O potencial do GeoGebra como ferramenta de auxílio às habilidades de visualização. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 044–066, 2023. DOI: 10.23925/2237-9657.2023.v12i2p044-066. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/IGISP/article/view/59283. Acesso em: 20 fev. 2024.

OLIVEIRA, G. P. DE; GONÇALVES, M. D. Construções em Geometria Euclidiana Plana: as perspectivas abertas por estratégias didáticas com tecnologias. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 32, n. 60, p. 92–116, jan. 2018.

SOUZA, A. V. Ideia intuitiva de Limite no Ensino Médio: uma proposta com a linguagem de programação LOGO. 2024. 81 f. TCC (Graduação) - Curso de Licenciatura em Matemática, Departamento de Matemática, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Guaratinguetá, 2024.

TANAJURA, V. D. V. Modelagem de L-sistemas do âmbito computacional do GeoGebra. 2020. 109 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Matemática) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.

VALENTE, J. A. O professor no ambiente Logo: formação e atuação. Campinas: Ed. da UNICAMP/NIED, 1996. Print.

VALENTE, J. A; VALENTE, A. B. Logo: conceitos, aplicações e projetos. São Paulo: ITAUTEC Informática, 1988.

Published

2024-11-18

How to Cite

Cordelina, G., & Pavanelo, E. (2024). A possibility of programming in GeoGebra: first steps: primeiros pasos. Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo, 13(3), 085–103. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2024.v13i3p085-103