A possibility of programming in GeoGebra: first steps
primeiros pasos
DOI:
https://doi.org/10.23925/2237-9657.2024.v13i3p085-103Keywords:
Educational programming language, GeoGebra LOGO, Mathematics EducationAbstract
Working with an educational programming language is one of the topics of discussion when talking about approaches with digital technologies. In this way, we aim to present what we call GeoGebra LOGO, a possibility to work programming in the GeoGebra environment, in order to present an introduction on how this approach works. We bring considerations about what we understand to be part of the history of this resource, present commands that can be used in programming and bring three activities, which exemplify what we understand as the possibility of working with GeoGebra LOGO. We hope to encourage more work with this resource that "integrates" two technologies already consolidated in Mathematics Education.
Downloads
Metrics
References
BORBA, M. C.; SILVA, R. S. R.; GADANIDIS, G. Fases das tecnologias digitais em Educação Matemática Sala de aula e internet em movimento. Grupo Autêntica, 2020. E-book. ISBN 9788551306734. Disponível em: https://app.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788551306734/. Acesso em: 16 jan. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018
BRITO, L. Penso, LOGO programo com o GeoGebra. In: XXIV ENCONTRO MATEMÁTICA NOS PRIMEIROS ANOS (PRÉ, 1.° E 2.° CICLOS), 24., 2021, Bragança (Portugal). Anais [...] 2021. p. 1-10. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/355980772_Penso_LOGO_programo_com_o_Geogebra. Acesso em: 13 dez. 2023
CARDOSO, G. G. Explorando conceitos algébricos com apoio do software SuperLogo. 2021. 51 f. TCC (Graduação) - Curso de Licenciatura em Matemática, Departamento de Matemática, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Guaratinguetá, 2021.
GONÇALVES, W. V. Aprendendo algoritmos com a tartaruga do GeoGebra. 2020. Oficina ao vivo apresentada em 03/12/2020, pelo canal do Youtube "Jogos & Matemática". Disponível em: https://www.geogebra.org/m/bfhwq8ds. Acesso em: 05 abr. 2024.
GREGOLIN, V. R. LINGUAGEM LOGO: explorando conceitos matemáticos. Revista Tecnologias na Educação, Minas Gerais, v. 1, n. 8, p. 1-10, dez. 2009. Disponível em: https://tecedu.pro.br/ano-1-numero-vol-1/. Acesso em: 15 fev. 2024.
HOHENWARTER, M; FUCHS, K. Combination of dynamic geometry, algebra and calculus in the software system GeoGebra. ZDM, p.128-133, 2005.
MATHIAS, C. V. O potencial do GeoGebra como ferramenta de auxílio às habilidades de visualização. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 044–066, 2023. DOI: 10.23925/2237-9657.2023.v12i2p044-066. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/IGISP/article/view/59283. Acesso em: 20 fev. 2024.
OLIVEIRA, G. P. DE; GONÇALVES, M. D. Construções em Geometria Euclidiana Plana: as perspectivas abertas por estratégias didáticas com tecnologias. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 32, n. 60, p. 92–116, jan. 2018.
SOUZA, A. V. Ideia intuitiva de Limite no Ensino Médio: uma proposta com a linguagem de programação LOGO. 2024. 81 f. TCC (Graduação) - Curso de Licenciatura em Matemática, Departamento de Matemática, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Guaratinguetá, 2024.
TANAJURA, V. D. V. Modelagem de L-sistemas do âmbito computacional do GeoGebra. 2020. 109 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Matemática) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.
VALENTE, J. A. O professor no ambiente Logo: formação e atuação. Campinas: Ed. da UNICAMP/NIED, 1996. Print.
VALENTE, J. A; VALENTE, A. B. Logo: conceitos, aplicações e projetos. São Paulo: ITAUTEC Informática, 1988.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Submission, processing, and publication of articles sent to the journal and registration of the DOI at Crossref is free of charge.
Authors retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their article, which is simultaneously licensed under a Creative Commons - Attribution 4.0 International license CC BY that allows others to share the article by acknowledging its authorship and initial publication by the journal.
The GeoGebra journal encourages its authors to register their work with information and communication management systems aimed at researchers, such as Academia.edu, Mendeley, ResearchGate, etc.