A proposal involving the area calculation of under curves using GeoGebra for High School
DOI:
https://doi.org/10.23925/2237-9657.2025.v14i1p158-176Keywords:
Geometric Approximation, Functions, Area Calculus, Mathematics Teaching, Basic EducationAbstract
This paper proposes an approach for teaching the calculation of areas under curves in high school, without directly resorting to Riemann's integration theory. The proposal uses geometric approximation methods, such as the use of rectangles and trapezoids with the support of GeoGebra software to obtain estimates of the area under curves of the form y = f(x), for x in an interval [a,b]. The present proposal introduces the functionsf(x) = x, f(x) = x2 and f(x) = x3 defined on [a,b], whose area calculation is done by approximation, by dividing the interval into n subintervals, combining practical activities of manual calculation with GeoGebra and providing a comparative analysis between the approximation methods. As a result, it is expected that, through this proposal, students will be encouraged to reflect on the accuracy of estimates, seeing through the approach that the greater the number of divisions into rectangles and trapezoids of the area to be calculated, the closer the measurement of the area estimated through the technological tools will be, opening the way for the introduction of the study of Riemann sums and integrals in advanced stages of the training process.
References
Alves, F. R. V., & Costa, A. L. A. (2024). Visualização de elementos do Teorema de Ascoli-Arzelà com ferramentas do software GeoGebra. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, 13(3), 141-154.
Araújo, L. V. S., Souza, O. N., & Oliveira, W. P. (2025). Aproximação geométrica de áreas sob curvas utilizando o GeoGebra: uma proposta envolvendo funções para o Ensino Médio. 45 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Matemática) – Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Corumbá, MS.
Brum, Aline de Lima; Pereira, Eliane Corrêa. (2018). Implicações da investigação matemática no espaço educacional com a inserção das tecnologias digitais. Revista Eletrônica de Matemática, Florianópolis, 13(2), 132-148.
Brasil. (2022). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular do Novo Ensino Médio. Brasília: MEC.
Cordelina, G., & Pavanello, E. (2024). Uma possibilidade de programação no GeoGebra: primeiros passos. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, 13(3), 23-41.
Dewey, J. (2023). Experiência e educação. Editora Vozes.
Finney, R. L., Weir, M. D., & Giordano, F. R. (2002). Cálculo de George B. Thomas Jr. (v. 1, 10. ed.). São Paulo, SP: Pearson Addison Wesley.
Lopes, C. L. M. (2013). A aprendizagem de perímetros e áreas com GeoGebra: uma experiência de ensino. 97 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Lisboa, Instituto de Educação, Lisboa, Portugal.
Machado, N. J. (2008). Cálculo diferencial e integral na escola básica: possível e necessário. São Paulo, SP: Universidade de São Paulo (USP).
Mannan, A.M.K. & Bajuri, M.R. & Abdullah, N.A. & Redzuan, R.S. (2025). Exploring metacognitive processes in calculus problem-solving: A case study using GeoGebra. Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 2(2), 103–115. https://doi.org/10.12973/jmste.2.2.103
Nascimento, E. G. A. (2012). Avaliação do uso do software GeoGebra no ensino de Geometria: reflexão da prática na escola. In: Anais da Conferência Latinoamericana de GeoGebra (s.p.). Uruguai.
Simões, A. C.; Oliveira, R. Z. G. (2016). Usando o GeoGebra no cálculo de área sob gráfico de funções no Ensino Médio. C.Q.D. Revista Eletrônica Paulista de Matemática. (v. 7). 14 f. https://doi.org/10.21167/cqdvol7ermac201623169664acsrzgo146159
Skovsmose, O. (2000). Cenários para Investigação. Bolema, Rio Claro, 12(14), p. 66-91.
Sousa, K. R. Q. (2014). Cálculo: uma proposta possível para o ensino médio. 97 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) – Universidade Federal de Mato Grosso, Barra do Garças, MT.
Stewart, J. (2006). Cálculo (v. 1, 5. ed.). São Paulo, SP: Thomson Learning.
Zulnaidi, H. & Syed Zamri, S.N.A. (2017). The effectiveness of the GeoGebra software: The intermediary role of procedural knowledge on students’ conceptual knowledge and their achievement in mathematics. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 13(6), 2155–2180. https://doi.org/10.12973/eurasia.2017.01219a
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Submission, processing, and publication of articles sent to the journal and registration of the DOI at Crossref is free of charge.
Authors retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their article, which is simultaneously licensed under a Creative Commons - Attribution 4.0 International license CC BY that allows others to share the article by acknowledging its authorship and initial publication by the journal.
The GeoGebra journal encourages its authors to register their work with information and communication management systems aimed at researchers, such as Academia.edu, Mendeley, ResearchGate, etc.
10.23925