Integral Education

potential territory for curriculum redesigns

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e66159

Keywords:

comprehensive education, curriculum, curriculum redesigns

Abstract

The text derives from research developed in a doctoral program at the Federal University of Santa Catarina. Its purpose is to discuss concepts that involve Integral Education based on dialogue with researchers who investigate the theme and, in this context, deepen the notion of curriculum redesign. It is argued that the redesigns constitute a potential alternative for school projects that aim at the integral formation of their students. The discussion involving curriculum reorganization is based on the analysis of different theoretical and methodological categories. This is a documental study that reveals, among other aspects, that curriculum redesigns can change the dynamics of training in several aspects, as well as the very power of curricula, when mobilized towards horizons of integral human formation.

Author Biographies

Edilene Eva de Lima, Prefeitura Municipal de São José

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina  (UFSC). Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Currículo ITINERA (UFSC). Integrante do Grupo de Estudos em Educação Integral de Santa Catarina (GEEI.SC). Orientadora Educacional na Rede Municipal de Ensino de São José

Juares da Silva Thiesen, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutor e Pós-doutor em educação. Professor aposentado do Centro de Ciências da Educação da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professor voluntário do quadro permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da UFSC. Professor do quadro permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade do Planalto Catarinense (UNIPLAC). Líder do grupo de pesquisa ITINERA e coordenador do Grupo de Estudos em Educação Integral de Santa Catarina (GEEI.SC). Vice-líder do Grupo de Pesquisa em políticas educacionais e formação de professores (GPEFOR) UNIPLAC.

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Published

2025-12-03

How to Cite

Lima, E. E. de, & Thiesen, J. da S. (2025). Integral Education: potential territory for curriculum redesigns. Revista E-Curriculum, 23, e66159. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e66159