CURRICULAR JUSTICE IN ‘BNCC’ IMPLEMENTATION TIMES AND DESPISE FOR ‘PNE’ (2014-2024)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i3p1045-1074

Keywords:

Curriculum, Curricular justice, Educational policies, PNE, BNCC.

Abstract

This paper is one of the products of research called Curriculum Justice in the 21st Century, policies and subjects of the curriculum, which guided Basic Education in Brazil in different regions and school networks. It is the result of the expansion of studies that relate curriculum and social justice conducted in the Study and Research Group in Curriculum Justice (called GEPEJUC) and analyzes of the Brazilian context, which has made impressive strides in deepening a neoliberal rationality in school life. Drastic cuts in public investments from 2016 was added to it, which have prevented the achievement of goals proposed by the National Education Plan (PNE - 2014-2024), in addition to the legal obligation imputed by the Brazilian State to the federated entities to implement the National Common Curricular Base (known as BNCC), approved in 2017. The school curriculum is analyzed as a territory of dispute (ARROYO, 2013) and the concept of curricular justice is presented in its three dimensions - knowledge, care and coexistence - using it in the analysis of recent Brazilian educational events and proposing it as one of the instruments of resistance to the dominant trends as far as spaces for democratic subjectivities are formed in the curriculum. The urgency of teaching in and for democracy understood as a value is emphasized. The theoretical foundation: in relation to epistemological and political propositions counted on Santos (2007, 2011, 2018) and Freire (2001, 2011, 2014) and, in relation to the concept of curricular justice counted on Santomé (2013), Connel (2009), Estevão (2001, 2004), Ponce and Neri (2015, 2019) and Ponce (2016, 2018).

Author Biographies

Branca Jurema Ponce, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo - SP

Possui graduação em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1975) , graduação em Pedagogia pela Faculdades Campos Salles (1980) , mestrado em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1989) , doutorado em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1996) , ensino-fundamental-primeiro-grau pelo Instituto de Educação Fernão Dias Pais (1967) e ensino-medio-segundo-grau pelo Instituto de Educação Fernão Dias Pais (1970) . Atualmente é professor titular da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Tem experiência na área de Filosofia , com ênfase em Ética. Atuando principalmente nos seguintes temas: tempo, docência, formação, construçã

Wesley B. Araújo

Professor de Educação Física (ESEFJ) e pedagogia. Doutorando em Educação/Currículo (PUC-SP). É membro do GEPEJUC (Grupo de estudos e pesquisas em justiça curricular- PUC-SP) e estuda as políticas públicas educacionais e sua ressonância nas práticas curriculares. Atualmente é Diretor de escola da Prefeitura municipal de Várzea Paulista, atuando principalmente nos seguintes temas: Currículo; Políticas Públicas em Educação; Experiências democráticas em Educação e; Justiça Curricular.

References

APPLE, Michel W. Ideologia e Currículo. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

APPLE, Michel W. Currículo, poder e lutas educacionais: com a palavra os subalternos. Porto Alegre: Artmed, 2008.

ARROYO, Miguel G. Currículo, território em disputa. Petrópolis, RJ. Vozes, 2013. AVRITZER, Leonardo. Experiências nacionais de participação social. São Paulo: Cortez, 2009.

BARZOTTO, Luís Fernando. Justiça Social - Gênese, estrutura e aplicação de um conceito. Revista Jurídica Virtual, Brasília, v. 5, n. 48, maio 2003.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução. Rio de Janeiro: Francisco Alvez, 1975.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988. BRASIL. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.html. Acesso em: 14. jun. 2019.

BRASIL. Lei Nº 11.645, de 10 março de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 48, p. 1, 11 mar. 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm. Acesso em: 15 jun. 2019.

BRASIL. Lei Nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 120-A, edição extra, p. 1-7, 26 jun. 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 15 jun. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Brasília: MEC, 2017. CHIZZOTTI, Antônio; PONCE, Branca Jurema. O currículo e os sistemas de ensino no Brasil. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 3, p. 25-36, set./dez. 2012. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol12iss3articles/chizzotti-ponce.pdf. Acesso em: 15 maio 2019.

COHN, Amélia. (org.). Florestan Fernandes. Rio de Janeiro: Azougue, 2008. (Coleção Encontros). CONNELL, Robert William. Escuelas y justicia social. Madrid: Ediciones Morata, 1997.

CONNELL, Robert William. La justicia curricular. Foro Latinoamericano de Políticas Educativas - FLAPE, ano 6, n. 27, p. 1-10, jul. 2009.

CURY, Carlos Roberto Jamil; REIS, Magali; ZANARDI, Teodoro Adriano Costa. Base Nacional Comum Curricular: dilemas e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2018.

DUBET, François. Democratização escolar e justiça da escola. Revista Santa Maria, v. 33, n. 3, p. 381-394, set./dez. 2008. DOI: http://dx.doi.org/10.5902/19846444

DUBET, François. O que é uma escola justa? Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 34, n. 123, p. 539-555, set./dez. 2004.

ESTEVÃO, Carlos Alberto Villar. Justiça e Educação: a justiça plural e a igualdade complexa na escola. São Paulo: Cortez, 2001.

ESTEVÃO, Carlos Alberto Villar. Educação, justiça e democracia: um estudo sobre as geografias da justiça em Educação. São Paulo: Cortez, 2004 FREIRE, Paulo. Política e Educação: ensaios. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001. FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 17. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 57. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

FREITAS, Luiz Carlos de. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 33, n. 119, p. 379-404, abr./jun. 2012. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302012000200004

GALEANO, Eduardo. Palabras Andantes. Madrid: siglo XXI, 2003.

GIOVEDI, Valter Martins. Violência curricular e práxis libertadora na escola pública. Curitiba: Appris, 2016.

GUARÁ, Isa Maria F. Rosa. É imprescindível educar integralmente. Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 15-24, ago. 2006.

MURILLO, Francisco Javier; HERNÁNDEZ-CASTILLA, Reyes. Liderando Escuelas Justas para la Justicia Social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), v. 3, n. 2, p. 13-32, 2014.

NERI, Juliana Fonseca de Oliveira. Currículo escolar e enfrentamento à violência sexual intrafamiliar contra a criança e o adolescente no município de São Paulo. 2018. 313 f. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018.

OLIVEIRA, Michele Rodrigues de. A defesa do direito à educação e o currículo: quando seus caminhos se encontram. 2019. 126 f. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019.

PONCE, Branca Jurema. O tempo no mundo contemporâneo: o tempo escolar e a justiça curricular. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 42, p. 1-20, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2175-623660533

PONCE, Branca Jurema. O Currículo e seus desafios na escola pública brasileira: em busca da justiça curricular. Currículo sem Fronteiras, v. 18, n. 3, p. 785-800, set./dez. 2018.

PONCE, Branca Jurema; NERI, Juliana Fonseca de Oliveira. O currículo escolar em busca da justiça social: a violência doméstica contra a criança e o adolescente. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 13, n. 2, p. 331 - 349 abr./jun. 2015.

PONCE, Branca Jurema; NERI, Juliana Fonseca de Oliveira. A justiça curricular, a violência sexual intrafamiliar (VSI) e o direito à aprendizagem. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 15, n. 4, p. 1208-1233, out./dez. 2017. DOI http://dx.doi.org/10.23925/1809-3876.2017v15i4p1208-1233

PONCE, Branca Jurema; NERI, Juliana Fonseca de Oliveira. Violência contra a criança, educação em direitos humanos e justiça curricular. Inter-Ação, Goiânia, v. 43, p. 360-377, 2018. DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v43i2.52511

RAWLS, John. A theory of justice. Cambridge: Harvard University Press, 2000.

RIOS, Terezinha Azerêdo. Ética e Competência. São Paulo: Cortez, 1993.

SACRISTÁN, José Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SANTOMÉ, Jurjo Torres. Currículo escolar e justiça social: o cavalo de Tróia da educação. Porto Alegre: Penso, 2013.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para uma pedagogia do conflito. In: SILVA, Luiz Heron; AZEVEDO, José Clóvis de; SANTOS, Edmilson Santos dos. Novos mapas culturais, novas perspectivas educacionais. Porto Alegre, 1996. p. 15-33. SANTOS, Boaventura de Sousa. Renovar a teoria crítica e reinventar a emancipação social. São Paulo: Boitempo, 2007.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A difícil democracia: reinventar as esquerdas. São Paulo: Boitempo, 2016.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Na oficina do sociólogo artesão: aulas 2011-2016. São Paulo: Cortez, 2018.

SOUZA, Zilda Gláucia Elias Franco de. Um olhar sobre o currículo das escolas ribeirinhas do município de Humaitá (sul do Amazonas): em busca da justiça curricular. 2018. 204 f. Tese (Doutorado em Educação: Currículo). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018.

Published

2019-09-28

Issue

Section

Dossiê Temático: Em busca da justiça curricular: as possibilidades do currículo escolar na construção da justiça social