(IM)POSSIBILITIES OF CURRICULUM ADAPTATIONS IN HIGHER EDUCATION

Authors

  • Mariane Carloto da Silva Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) - RS. Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).
  • Silvia Maria de Oliveira Pavão Universidade Federal de Santa Maria - UFSM/ Docente do Departamento de Fundamentos da Educação e Programa de Pós-Graduação em Educação - Centro de Educação, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Líder do Grupo de Pesquisa em Educação, Saúde e Inclusão (GEPEDUSI) e Vice-líder do Grupo de Pesquisa Interdisciplinar em Educação, Centro de Educação- Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Coordenadora de Ações Educacionais junto a Coordenadoria de Ações Educacionais (CAED) da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2018v16i3p621-649

Keywords:

Special Education. Higher education. Curriculum. Curricular Adaptations.

Abstract

The aim of this study was to analyze the influences of Curriculum on forecasting and planning of practical mechanisms developed in a Learning Center. These mechanisms are used to promote the inclusion of students, identifying the regulations of the Political Pedagogical Project and Curricular Matrix of courses. Using a qualitative and exploratory approach, data were collected through semistructured open interviews answered by coordinators and teachers of undergraduate courses in a federal institution of higher education. The results were analyzed using the Content Analysis technique. It was found that the solid concepts about the Curriculum influence on curriculum adaptations, practices and actions that promote learning and course conclusion for all students, with or without disabilities. It was concluded that the adaptations proposals reveal the challenge of thinking about different teaching practices that promote equal learning conditions.

Author Biographies

Mariane Carloto da Silva, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) - RS. Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Pedagoga. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria. Pesquisadora integrante do Grupo de Pesquisa em Educação, Saúde e Inclusão da Universidade Federal de Santa Maria. Pesquisa sobre currículo e suas vertentes direcionado ao campo da Educação Especial no Ensino Superior.

Silvia Maria de Oliveira Pavão, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM/ Docente do Departamento de Fundamentos da Educação e Programa de Pós-Graduação em Educação - Centro de Educação, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Líder do Grupo de Pesquisa em Educação, Saúde e Inclusão (GEPEDUSI) e Vice-líder do Grupo de Pesquisa Interdisciplinar em Educação, Centro de Educação- Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Coordenadora de Ações Educacionais junto a Coordenadoria de Ações Educacionais (CAED) da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Doutora em Educação (2005), pela Universitat Autònoma de Barcelona - UAB, Cerdanyola Del Vallès, Espanha. Pós-Doutora em Educação, pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Docente do Departamento de Fundamentos da Educação e Programa de Pós-Graduação em Educação - Centro de Educação, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Líder do Grupo de Pesquisa
em Educação, Saúde e Inclusão (GEPEDUSI) e Vice-líder do Grupo de Pesquisa Interdisciplinar em Educação, Centro de Educação- Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Coordenadora de Ações Educacionais junto a Coordenadoria de Ações Educacionais (CAED) da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

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Published

2018-10-08

Issue

Section

Artigos