CONSONANCE AND DISSONANCE AMONG TEACHERS' REFLECTION ON PRACTICAL PERIOD AND THE CURRICULUM: THE CASE OF GRADUATION IN COMPUTING UECE/UAB

Authors

  • Francisca Lindvania da Silva Vieira Universidade Estadual do Ceará
  • Adriano Silveira Machado Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Ceará
  • Francisco Ranulfo Freitas Martins Júnior Universidade Estadual do Ceará https://orcid.org/0000-0003-1031-8066

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i1p79-106

Keywords:

Consonance, Dissonance, Education, Teaching Practice, Computing.

Abstract

The purpose of this study was to investigate the relationship between curriculum and activities related to teaching, starting from the problem: What are the consonances and dissonances between reflective expressions of graduates in Computing/Computer Science, who studied in full the compulsory curricular and the curriculum on teacher education and practice of Computing/Computer Science? As a research methodology, the categorical analysis of the Content Analysis technique proposed by Bardin (1977) was used, which guided the categorization of sixteen themes, based on readings, interpretations and analyzes of one hundred and forty-six comments collected from three discussion forums, related to the three subjects of the internship, tasks required of the graduates in the MOODLE. After the categorization process, the sixteen themes were discussed on the basis of national curricular propositions on teacher training/practice, which occurs in both academic and scholastic space. Six consonances and four dissonances are the main results of this study and evidence factors that surround the teaching and educational formation in Computing/Computer Science, mainly in in the context that was outlined in the research.

Author Biographies

Francisca Lindvania da Silva Vieira, Universidade Estadual do Ceará

Licenciada em Informática pela Universidade Estadual do Ceará em convênio com a Universidade Aberta do Brasil (UECE/UAB). Especialista em Docência do Ensino Superior pela Universidade Norte do Paraná (UNOPAR) e em Tecnologias Digitais na Educação Básica pela UECE.

Adriano Silveira Machado, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Ceará

Doutor em Didática de Ciências e Tecnologias com especialização em Didática de Ciências Físicas na Universidade de Trás os Montes e Alto Douro (UTAD) em Portugal, mestre em Ensino de Ciências e Matemática (UFC), professor pesquisador I, formador do curso de Especialização em Educação Profissional Científica e Tec­nológica (EPCT), e do curso de licenciatura em Matemática do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCe).

Francisco Ranulfo Freitas Martins Júnior, Universidade Estadual do Ceará

Doutorando em Educação e membro do grupo de pesquisa Política Educacional, Gestão e Aprendizagem do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Professor dos cursos de Licenciatura em Química e Licenciatura em Informática/Computação da UECE.

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Published

2019-03-29

Issue

Section

Artigos