<strong>THE CONTEMPORARY SOCIETY AND THE CURRICULAR FLEXIBILITY OF THE SCHOOLS PLURAL AND KANAMARI: THE CULTURAL STUDIES AND YOUR IMPORTANCE IN THE OFFICIAL CURRICULUM</strong>

Authors

  • Viviani Anaya UNINOVE

Keywords:

Education. Curriculun scholar, Flexiblity Curricula, Experience Emancipation in Curriculun, Included Social.

Abstract

This article approaches the curricular field characterized by its significant revision of subjects and theoretical influences decurrents of the actual cultural models. The curricular focus is argued supporting in the cultural dimension pointed by Moreira, Freire, Silva and Sacristán. It is pointed the necessity of inclusion of pertinents aspects to the cultural and democratic dimension of the involved in the educative act, beyond some experiences that can have as element its conceptual and organizational revision, inserted in the knowledge of the cultural reality of professors and students, are pointed the curricular experiences of the Plural School in Belo Horizonte and, also, of the Kanamari School in the Southeast of the State of Amazon.

Author Biography

Viviani Anaya, UNINOVE

Viviani Anaya Possui graduação em Pedagogia - Faculdades Associadas do Ipiranga (1985), Especialização Lato Sensu em Docência no Ensino Superior - UNIFMU (2004) e Mestranda em Educação: Currículo, na linha de pesquisa: Formação de Educadores - PUC/SP. Atualmente é professora convidada da Pós-Graduação da UNINOVE, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, temas transversais, interdisciplinaridade, didática, políticas públicas e teorias curriculares. Célia Regina Teixeira Possui Graduação em Pedagogia (1991), Especialização em Didática Geral e Currículos do Ensino Fundamental pela Universidade Estadual de Mato Grosso-UNEMAT, Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso -UFMT (2001) e, Doutorado em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo-PUC/SP. Atualmente é Coordenadora do Curso de Pós-Graduação Lato Sensu em Gestão Educacional, professora titular e orientadora de Trabalhos de Conclusão de Curso do Centro Universitário Nove de Julho. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Currículos do Ensino Fundamental e Avaliação Educacional. Suas atividades pedagógicas envolvem principalmente os temas: avaliação educacional, educação infantil, currículo escolar, sucesso escolar, escola pública, competências e habilidades do professor.

Issue

Section

Artigos