THE RELATIONS BETWEEN DIVERSITY AND THE DISCUSSION OF CONTROVERSIAL ISSUES: CURRENT CHALLENGES FOR SCHOOL

Authors

  • Pedro Pinheiro Teixeira Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2018v16i2p494-515

Keywords:

Controversial issues. Diversity. Conservatism. School without Party.

Abstract

This paper presents a theoretical reflection on the teaching of controversial issues and its current challenges. Researchers and educational public policies in Brazil and elsewhere highlight the importance of exploring the plurality of thoughts about controversial issues. Firstly, from a Intercultural perspective, we argue that, given the diversity of world views, religious beliefs, genders, sexual orientations and races in contemporary societies and schools, the teaching and debate of controversies in basic education become subject of disputes. If, according to Hess (2009), the very definition of what is or is not controversial is pervaded by conflicts as it is determining which ones will be included in school curricula. Such scenario has become even more complex in our country in the last years by the advance of a conservative agenda in the national congress and bill projects like “School without Party”. In this sense, although the defenders of these ideas defend a pretended openness to the plurality of ideas, the analysis of their arguments reveals a profound rejection of values and knowledge distinct from those they defend. This posture is threatening to the teaching and the development of pedagogical strategies that approach controversial subjects in the basic school. Thus, we indicate possibilities for overcoming these obstacles in the classroom.

Author Biography

Pedro Pinheiro Teixeira, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Doutor em Ciências Humanas (Educação) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), tendo realizado período sanduíche no Institute of Education da University College London (UCL IOE, UK) sob a supervisão do professor Ralph Levinson. É mestre em Educação (2012) pela PUC-Rio e licenciado em Ciências Biológicas (2009) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Desenvolve pesquisas em Educação e Ensino de Biologia, com foco em evolução, criacionismo, ciência, religião, diversidade e interculturalidade em contextos escolares. É professor de Biologia e Ciências no Enino Fundamental e Ensino Médio do Colégio de Aplicação da UFRJ e do Colégio Qi. Atuou na elaboração e como instrutor do "XX Curso para Professores - Vivências em Ecologia: Praticando para Educar", no âmbito do Projeto Ecolagoas (UFRJ/Petrobras). Atuou, ainda, como facilitador no curso de extensão "Direitos humanos e cidadania - educando para diferença" (UFRJ/Novamerica). (Texto informado pelo autor)

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Published

2018-07-01

Issue

Section

Artigos