<strong>AVALIAÇÃO DA PRODUÇÃO DOCENTE NO ENSINO SUPERIOR: POSSIBILIDADES E LIMITES</strong>

Authors

  • Antonio Chizzotti Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP.
  • Branca Jurema Ponce Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP.

Keywords:

higher education – assessment paradigms - peer review – bibliometric evaluation - scientific production assessment

Abstract

The article discusses the assessment approaches used to analyze university lecturers academic and scientific production, particularly from those who work in post-grad courses in Brazil. For that, two assessment paradigms are used: peer review and citations frequency in scientific data base, as well as classification procedure by quality of means of publication. Results reveal that quantitative assessment outnumber the traditional qualitative approach. It seems that quantitative analysis has been more frequently used nowadays. Such analysis has become more feasible due to easy access to data base and classification systems. The assessment processes trigger debates about how valid and adequate the chosen set of criteria used are. The debates involve those who are for and against quantitative procedures, and the latter argues that such criteria may not be suitable for humanities and social sciences.

Author Biographies

Antonio Chizzotti, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP.

Mestrado e Doutorado em Educação (PUC/SP). Pós-doutorado: Paris (INRP). Professor pesquisador Programa de Pós Graduação em Educação: Currículo da PUCSP. Linha de Pesquisa: Políticas públicas e reformas educacionais e curriculares. Pesquisa sobre os seguintes temas: epistemologia e educação; políticas públicas educacionais.

Branca Jurema Ponce, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP.

Mestrado e Doutorado em Educação (PUC/SP). Docente do Programa de Pós Graduação em Educação: Currículo da PUCSP. Linha de Pesquisa: Políticas públicas e reformas educacionais e curriculares. Temas pesquisados: políticas públicas educacionais; ética no currículo.

Issue

Section

Artigos