EVERYDAY CULTURES IN THE INTERRELATIONSHIP OF THE CITY WITH THE UNIVERSITY OF THE STATE OF RIO DE JANEIRO - UERJ, IN THE LIGHT OF THE EXTRAORDINARY GARBAGE DOCUMENTARY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i2p592-615

Keywords:

City and everyday school, Curriculum Acts, Multireferentiality, Resistance policies, #UerjResiste.

Abstract

In this article, the authors discuss everyday cultures, in the interrelationship of the city with the University, of the State of Rio de Janeiro - UERJ, in times of cyberculture and ubiquitous mobility, traversing and mapping knowledge, actions and powers, tissues and shared by cultural practitioners, in educational networks. Through the presentation of curriculum acts, they highlight the movement #UerjResiste, from which emerge narrative forms in different discursive materialities about the crisis that the university is going through. These discourses constitute the linguistic echo between power and knowledge, while speech, with its subjective character, embodies and propagates a practice of resistance to discursive objectification. In this context, they try to understand the main characteristics of these networks when they are woven with other everyday lives in which these subjects live, establishing the dialogue with the film Waste Land, nominated for the Oscars as the best Brazilian documentary, showing the work of the plastic artist Vik Muniz, along with collectors of recyclable materials, in the Jardim Gramacho garbage dump in Rio de Janeiro.

Author Biographies

Mirian Maia do Amaral, Fundação Getulio Vargas. Programa FGV Management

Professora ddos cursos MBA da Fundação Getulio Vargas (FGV-RJ). Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Docência e Cibercultura (GPDOC/UERJ). Mestre e doutora pela Universidade Estácio de Sá. Pós-doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

Rosemary Santos, Faculdade de Educação da Baixada Fluminense (FEBF-UERJ). Departamento de Formação de Professores.

Professora Adjunta do Departamento de Formação de Professores da Faculdade de Educação da Baixada Fluminense (FEBF-UERJ). Doutora e Mestre em Educação pela UERJ. Professora da Rede Municipal de Educação Duque de Caxias.

Edméa Santos, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Programa de Pós-graduação em Educação.

Professora do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Pós-doutora pela UAB-PT, professora convidada no Mestrado em Pedagogia do e-Learning UAB-PT. Coordenadora e líder do Grupo de Pesquisa Docência e Cibercultura (GPDOC).

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Published

2019-06-28

Issue

Section

Artigos