DISTANCE EDUCATION AND CURRICULUM: HYPERTEXT AS A PERSPECTIVE OF FLEXIBILITY AND PEDAGOGICAL DESIGN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i2p616-645

Keywords:

Distance education, Curriculum, Pedagogical design, Hypertext, Technologies.

Abstract

This essay is a theoretical approach regarding types of distance education, methodologies and technologies, and various possibilities of experiential constitution of the curriculum in which hypertext is a fundamental aspect to conceive open and expanded perspectives to develop curricular practices mainly in distance education courses, through the construction of a pedagogical design able to promote autonomy, creativity, inventiveness and, at the same time, engage the subjects in the pedagogical process. The conceptions of curriculum addressed in this paper are not restricted to distance education. The perspective of analysis of the curriculum according to distance education principals and the pedagogical designs that make up an on line learning environment is an important theoretical approach in order to validate distance education own procedures. It demonstrates the contributions of distance education to the educational processes in the theoretical and methodological fields that may be added to traditional education when it imports distance education practices and when it hybridizes the educational process in blended learning approaches. This essay exams many possibilities presented by distance education considered as education with technological mediation in order to reanalyze the perspectives of curriculum and methodology developed in the context of the educational process.

Author Biographies

Mary Valda Souza Sales, Universidade do Estado da Bahia Programa de Pós-Graduação Educação e Contemporaneidade

Pedagoga, Mestre e Doutora em Educação, pesquisadora no campo do currículo, formação, educação a distância, tecnologia educacional e digitais, prática pedagógica e inovação. Professora Adjunta do Departamento de Educação I, da Universidade do Estado da Bahia (UNEB) atuando na graduação e no Programa de Pós-Praduação em Educação e Contemporaneidade(mestrado e doutorado), no qual é professora permanente. Lider do Grupo de Pesquisa Formação, Tecnologias, EaD e Curriculo (ForTEC).

Emanuel do Rosário Santos Nonato, Universidade do Estado da Bahia Departamento de Educação - Campus I

Possui graduação em Letras Vernáculas com Inglês, Especialização em Literatura , Mestrado em Educação e Contemporaneidade ) e Doutorado em Difusão do Conhecimento. Atualmente é Professor Adjunto do Departamento de Educação I, vice-líder do grupo de pesquisa FORTEC. Tem experiência na área de Letras e Educação, atuando principalmente como docente e pesquisador nos seguintes temas: TIC, Educação e TIC, hipertexto, hiperleitura e Educação a Distância.

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Published

2019-06-28

Issue

Section

Artigos