THE RIGHT TO LEARN IN THE PUBLIC SCHOOL DAILY LIFE
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2017v15i4p1081-1099Keywords:
Elementary Education. Emancipatory Critical Curriculum. LearningAbstract
The research aimed to investigate the precepts that preside the curricular structure in a critical-emancipatory conception and to analyze a political-pedagogical proposal for elementary school that considers cultural diversity, existing social inequality and the right of all children to learning in the public school. It is a change in the logic of the school, a socio-historical-cultural process, envisioning to build public popular and democratic school with social quality. The social function of the school aims at the acquisition of knowledge and values, human formation and citizen training, the right to voice, participation, reinvention of the world and has as a horizon the construction a fairest school. Finally, popular education and the critical-emancipatory curricular structure condition a radical change in the organizational structure in the daily life of the school and in the proposal of public policy management, in a system of education.
References
AGUIAR, Denise Regina da Costa. A Estrutura Curricular em Ciclos de Aprendizagem nos Sistemas de Ensino: Contribuições de Paulo Freire, 2011, 362f. Tese - Programa de Pós-Graduação em Currículo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.
APPLE, Michael; BEANE, James (Org.). Escolas Democráticas. São Paulo: Cortez, 2001.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988. FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. São Paulo: Olho D’Água, 1995.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 20. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2001a.
______. A Educação na Cidade. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001b.
______. Pedagogia do Oprimido. 38. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2004.
FREIRE, Paulo. Professora Sim, Tia Não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho D’Água, 2006.
______. Política e educação: ensaios. 8. ed. São Paulo. Villa das Letras, 2007.
LIMA, Licínio C. Organização escolar e democracia radical: Paulo Freire e a governação democrática da escola pública. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.