ACTIVE LEARNING METHODOLOGIES IN HIGHER EDUCATION: HISTORICAL ASPECTS, PRINCIPLES AND IMPLEMENTATIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i1p10-39

Keywords:

Active learning methodologies, PBL, PLE, Higher education.

Abstract

Technological transformations and reflections of globalization are currently agents that modify social and professional dynamics, (inter) acting in society and, especially, in the world of work, are actions reconstructed over time. Thus, new demands appear for professional profiles that respond to the transformations that have occurred. It then reflects on the role of higher education and the curricular perspectives in the education of future professionals in different areas. In this discussion, the active learning methodologies gain space, they consider the student the center in the process of teaching and learning, they also approach the academic and professional formations of these students. In this context, this article aims to understand the historical aspects and principles of two formats of active learning methodologies and their implementation in curricular contexts of higher education in Brazil. In order to do so, historical movements of theories and assumptions that helped to systematize the following active learning methodologies: PBL (Problem Based Learning) and PLE (Project Led Education) are retrieved. The principles and guidelines of such methodologies and Course Curriculum Projects of two Brazilian higher education contexts are also discussed, based on what the National Curricular Guidelines define, one of Medicine and one in Engineering, as these are pioneering areas in the implementation of active learning. The results indicate that historical movements and principles of active methodologies guide new proposals for curricular designs in higher education. Both analyzed institutions propose to insert the students in the culture of solution of problems, emphasizing aspects of autonomy before real problems of their profession. They also provide technical-scientific education with ethical-humanistic attitudes and emphasize the ability to work in multidisciplinary teams.

Author Biographies

Thais de Souza Schlichting, UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina

Doutoranda em Linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), bolsista UNIEDU. Professora no Instituto Federal Catarinense - campus Ibirama e na Universidade Regional de Blumenau.

Marcia Regina Selpa Heinzle, FURB - Universidade Regional de Blumenau

Doutorado em Educação- UNICAMP (2012). Professora na graduação e pós-graduação na Universidade Regional de Blumenau (FURB).

References

ALENCAR, Marise Nancy.; MOURA, Dácio Guimarães. Origem da metodologia de projetos, seu significado, trajetória e contribuições nos processos educativos. In: IV SENEPT – Seminário nacional de educação profissional e tecnológica. Belo Horizonte, 2010.

BARBOSA, Eduardo Fernandes.; MOURA, Dácio Guimarães. de. Metodologias ativas de aprendizagem na educação profissional e tecnológica. B. Tec. Senac, Rio de Janeiro, v. 39, n. 2, p. 48-67, mai./ago., 2013.

BENDER, William N. Aprendizagem baseada em Projetos: educação diferenciada para o século XXI. Porto Alegre: Penso, 2014.

BERBEL, Neusi Aparecida Navas. A problematização e a aprendizagem baseada em problemas. Interface comun saúde educ, v. 2, n. 2, p. 139-154, 1998.

BRANDA, Luís A. A aprendizagem baseada em problemas – o resplendor tão brilhante de outros tempos. In: ARAÚJO, U. F.; SASTRE, G. (Orgs.) Aprendizagem baseada em problemas no ensino superior. São Paulo: Summus, 2009. p. 205-236.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CES nº 116/2014, aprovado em 3 de abril de 2014 - Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CES nº 1/2019, aprovado em 23 de janeiro de 2019 - Diretrizes Curriculares

Nacionais do Curso de Graduação em Engenharia.

CAMPOS, Bárbara Cristina Oliveira de. A aprendizagem baseada em problemas no processo de formação docente do curso de Engenharia biomédica da PUC-SP. 2011. Orientadora: Neide de Aquino Noffs. Dissertação (Mestrado em Educação). São Paulo: PUC, 2011.

CELLARD, André. A análise documental. In: POUPART, Jean et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 295-316.

DE CARVALHO BORGES, Marcos. et al. Aprendizado baseado em problemas. Medicina (Ribeirão Preto. Online), v. 47, n. 3, p. 301-307, 2014.

DEWEY, John. A escola e a sociedade a criança e o currículo. Lisboa: Relógio D’ Água Editores, 2002.

DEWEY, John. Experiência e educação. Petrópolis, R.J.: Vozes, 2011.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

HALL, Stuart. A identidade cultura na pós-modernidade. 10. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.

HEINZLE, Márcia Regina Selpa. Recontextualização do currículo integrado nos cursos de medicina da UFSC e UNOCHAPECÓ. 2012. Orientadora: Maria Helena Salgado Bagnato. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, 2012.

HEINIG, Otilia Lizete de Oçiveira Martins.; FRANZEN, Bruna Alexandra. A leitura e a escrita na engenharia: construindo intersecções entre o mundo do trabalho e a academia. Revista de Ensino de Engenharia, v. 32, n. 2, p. 9-18, 2013. HEINZLE, Márcia Regina Selpa.; BAGNATO, Maria Helena Salgado. Recontextualização do currículo integrado na formação médica. Pró-Posições. v.26, n.3, p. 225 - 238, 2015.

LIMA, Rui et al. Formas de implementação de processos de ensino-aprendizagem baseados em projetos interdisciplinares (PBL). In:

OLIVEIRA, V. F.; CAVENAGHI, V.; MÁSCULO, F. S. (Orgs.). Tópicos emergentes e desafios metodológicos em Engenharia de Produção: casos, experiências e proposições. Rio de Janeiro: ABEPRO, 2011. p. 294-305.

MASETTO, Marcos T. Inovação curricular no ensino superior: organização, gestão e formação de professores. In: MASETTO, Marcos T. (Org.) Inovação no ensino superior. São Paulo: Edições Loyola, 2012. p. 15-36.

MASETTO, Marcos T. Inovação na educação superior. Interface – comunicação, saúde, educação, v. 8, n. 14, set. 2003-fev. 2004.

MASSON, Terezinha Jocelen. et al. Metodologia de ensino: aprendizagem baseada em projetos. In: COBENGE 2012. Belém do Pará, 2012.

MORAIS, Maria de Fátima. A utilização de métodos participativos no ensino de engenharia de produção: o caso do curso de engenharia de produção agroindustrial da FECILCAM. In: IV EPCT Encontro de produção científica e tecnológica, 2009.

MOREIRA, Francisco et al. Engineering education for Sustainability. Workshop ministrado no Sixth International Symposium on Project Approach in Engineering Education (PAEE, 2014). Medellín, 2014.

MOREIRA, Antonio Flavio B.; MACEDO, Elizabeth. Currículo, identidade e diferença. In: MOREIRA, Antonio Flavio B.; MACEDO, Elizabeth (Orgs.). Currículo, práticas pedagógicas e identidades. Porto: Porto, 2002. p. 11-33.

PASSOS, Frederico José Vieira. Aprendizado baseado em projetos (PBL – problem-based learning). Artigo de Revisão. 2003.

PEREIRA, Elizabete Monteiro de Aguiar. Currículo Universitário: o que pensam os docentes? In: 33ª Reunião Nacional da ANPED, 2010.

POWELL, Peter C.; WEENK, Wim. Project-led engineering education. Utrecht: Lemma, 2003.

RIBEIRO, Luís Roberto de Camargo. Aprendizagem baseada em problemas (ABP): uma experiência no Ensino Superior. São Carlos: EdUFSCAR, 2010.

SCHLICHTING, Thais de Souza. Letramentos em contexto de aprendizagem ativa nas engenharias: "construindo o edifício das palavras para nele ser inquilino". 2016. Orientadora: Otilia Lizete de Oliveira Martins Heinig. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação – Universidade Regional de Blumenau. Blumenau: FURB, 2016.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

SILVA, Leandro Palis.; CECÍLIO, Sálua. A mudança no modelo de ensino e de formação na engenharia. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 45, 61-80, jun. 2007.

TAVARES, Samuel Ribeiro.; CAMPOS, Luiz Carlos de. An analysis on the theoretical foundations and practical applications of the PBL and PLE methodologies in Engineering Education. In: Proceedings of Sixth International Symposium on Project Approach in Engineering Education (PAEE, 2014). Medellín, 2014.

ZANOLLI, Maurício Braz. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na área clínica. In: MARINS, João J. N. et al. (Orgs.) Educação médica em transformação: instrumentos para a construção de novas realidades. São Paulo: Hucitec, 2004. p. 40-61.

Published

2020-03-31

Issue

Section

Artigos