PRINCIPLES FOR TEACHER TRAINING AND TO RETHINK THE ROLE OF CURRENT EDUCATION IN THE LIGHT OF THE COMPLEXITY PARADIGM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i4p1808-1836

Keywords:

Educational paradigms, Role of the school, Teacher training, Traditional model, Paradigm of complexity.

Abstract

This work, conducted in the research group Educational Paradigms and Teacher Training (Paradigmas Educacionais e Formação de Professores’ – PEFOP), aimed at investigating how educational paradigms influence and impact education. At the same time, a reflection on the contributions of the paradigm of complexity in education and, from it, propose referrals to point out formative courses for teaching in this conception. Thus, for a better understanding of the theme, it was proposed as a research problem: Considering the influence and impacts of paradigms in modern and contemporary education, which reference can be translated into guiding constructs to contribute to teacher training from the paradigm of complexity and current challenges in education? The methodological procedure involved a qualitative approach, of the type of descriptive and exploratory research that encompassed the analysis and the exploration of conceptual propositions, from the researched bibliographic resources. The theoretical references, whose conceptual propositions collaborate with this research, are of authors engaged in the investigation on educational paradigms and teaching practices, such as Cardoso (1995), Moraes (2004), Behrens (2013), Morin (2011, 2015), Weil (1991, 1993). From this theoretical framework, we intended to find constructs from the paradigm of complexity to develop a pedagogical practice that provides quite different ways of undertaking the process of teaching and learning. As a result, the production of knowledge in this work achieved the purpose of provoking a study and an investigation in conditions to point ways to the formation of teaching, taking as theoretical basis the principles of complexity in education.

Author Biographies

Tiago Reus Barbosa Fedel, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Possui graduação em Licenciatura Plena em História pelo Centro Universitário Campos de Andrade (2009). Bacharel em Teologia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2013). Fez o curso de três anos de Filosofia pela Faculdade São Bento do Rio de Janeiro (2003-2005). Especialização em Educação - Carisma e princípios educativos Maristas pela PUCPR (2015). Fez curso de Espanhol pela IBL (International Bureau of Language) de Buenos Aires/Argentina. Fez curso de inglês pela escola de idiomas WIZARD por dois anos e no ano de 2017 foi aprovado no exame de proficiência em Língua Inglesa pela UFSC. Tem experiência profissional no magistério lecionando disciplinas da área das ciências humanas (História, Filosofia e Sociologia da Religião) para Ensino Médio e Fundamental II em colégios da Rede Marista. Tem conhecimento e experiência na área de Educação e na pedagogia marista, atua principalmente em temas com ênfase em Educação, Filosofia e Pós-Modernidade. No ano de 2012, publicou no site Virtheos Fides Quaerens Intellectum um artigo científico que aborda justamente a questão da Educação na Pós-Modernidade "Escola e Juventude: O papel da escola na formação social e cidadã da juventude no paradoxo dos valores e ideologias atuais". Atualmente, é mestrando do programa de pós-graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba/PR na Linha de Pesquisa: Formação pedagógica de professores no paradigma da complexidade numa educação transformadora: cocriação de repositório digital. Pesquisa formação continuada de professores a partir do Paradigma da Complexidade. Desde o ano de 2006 trabalha como professor no Ensino Médio para as áreas de Filosofia e História em colégios de rede privada. Desde 2009, em colégios do Grupo Marista.

Marilda Aparecida Behrens, PUC-PR

Doutora em Educação pela PUCSP. Pedagoga pela UFPR. Atua no Mestrado e Doutorado em Educação-PPGE da PR e na Graduação em Pedagogia da PUCPR. Lidera o grupo de pesquisa: Paradigmas Educacionais e Formação de Professores (PEFOP).

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Published

2019-12-19

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Section

Artigos