PROFESSIONAL EDUCATION IN PSYCHOLOGY: CURRICULUM ANALYSIS OF TRAINING PROGRAMS IN BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i2p419-440

Keywords:

Psychologist Education, Curriculum Analysis, Higher Education in Brazil.

Abstract

Professional training in Psychology in Brazil has been widely studied and discussed in academic settings, long before its institutionalization in universities and faculties. Faced with the scarcity of critical studies about national higher education, this study aims to examine professional training in psychology as a consequence of the peculiar constitution of higher education in Brazil, aiming at its critical characterization with a comparative approach. Through a multiple case study, we sought to analyze the Psychology training at the undergraduate level (as it is in Brazil). The main results point to the existence of an anachronistic teaching-learning process framework, not consistent with the ontological specificities of Psychology and away from expectations about the role of tertiary education in the formation of professionals as critical and concerned citizens. It is proposed, therefore, that training in Psychology must be reviewed in all dimensions, from its normative frameworks to the types of curricular components. A necessary revision of the curricular architecture is advised, replacing the traditional linear arrangement for a cycle regimen. Thus, the initial training would be seated on a propaedeutic stage, complemented in a second stage that would provide structural contents of the psychological field and would enable the use of psychological instruments and techniques essential to the professional practice in any context. Finally, an effective professionalization would happen in a third cycle of specialized training, according to areas of expertise and practice or theoretical and methodological guidelines, in residency programs and/or in professional masters or doctorates.

Author Biographies

Caio Rudá, Universidade Federal do Sul da Bahia

Professor Assistente do Centro de Formação em Ciências da Saúde da UFSB. Graduado em Psicologia e mestre em Estudos Interdisciplinares sobre a Universidade, ambos pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Foi vice-coordenador do Núcleo Salvador da Associação Brasileira de Ensino de Psicologia (ABEP), na gestão 2015-2017. Dedica-se ao estudo da formação em Psicologia e do sistema de educação superior brasileiro.

Denise Coutinho, Universidade Federal da Bahia

Professora Associada do Instituto de Psicologia da UFBA. Doutora em Letras e Linguística pela UFBA, tendo realizado Doutorado-Sanduíche em Princeton University. Especialista em tradução francesa. Graduada em Psicologia pela UFBA, com formação em Psicanálise. Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas e colaboradora no Programa de Pós-Graduação em Psicologia da UFBA. Atualmente exerce as funções de Vice-Coordenadora e Coordenadora Acadêmica do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da UFBA. Interesses de pesquisa: o campo das artes na universidade brasileira; estudos sobre a universidade; epistemologias não-cartesianas; metodologia da pesquisa em artes; interface Artes-Ciências na universidade; psicanálise; contingência e lógica modal de Aristóteles.

Naomar de Almeida Filho, Universidade Federal da Bahia

Professor Titular de Epidemiologia do Instituto de Saúde Coletiva da Universidade Federal da Bahia UFBA. Médico, Mestre em Saúde Comunitária, Ph.D. em Epidemiologia. Doctor of Science Honoris Causa da McGill University, Canadá. Professor Visitante nas universidades: Universidade da Carolina do Norte, em Chapel Hill, Universidade da Califórnia em Berkeley, Universidade de Montreal e Universidade Harvard. Primeiro Titular da Cátedra Juan Cesar Garcia da Universidad de Guadalajara, México. Foi Reitor da UFBA (2002-2010) e Reitor pro-tempore da Universidade Federal do Sul da Bahia (2013-2017). Sua produção acadêmica concentra-se em estudos sobre a universidade, destacando-se os livros: Universidade Nova: Textos Críticos e Esperançosos (Brasília: Editora UnB, 2007); Memorial da Universidade Nova: UFBA 2002-2010 (Salvador: Edufba, 2010); com Boaventura Sousa Santos, A Universidade no Século XXI: Para uma Universidade Nova (Coimbra: Almedina, 2008); e, com Fernando Seabra Santos, A Quarta Missão da Universidade (Coimbra: Editora da Universidade de Coimbra, 2012). 

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Published

2019-06-28

Issue

Section

Artigos