ABDC AND TCI DOSSIERS: CARTOGRAPHY OF DISCURSIVE STATEMENTS ORGANIZED IN THE THEMES OF THE ARTICLES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i1p63-84

Keywords:

e-Curriculum, Teias, Currículo Sem Fronteiras, Transnational Curriculum Inquiry, Themes.

Abstract

In this paper, the discursive practices of the journal Transnational Curriculum Inquiry between 2010 and 2016, and the dossiers organized by the Brazilian Association of Curriculum, published in the journals e-Curriculum, Currículo Sem Fronteiras and Teias, between 2012 and 2016, are analyzed. The aim was to map the topics covered in the articles. The methodology used is the discourse analysis, based on cartographic-discursive mapping, in order to problematize the statements that marked the discourses of the authors, the themes that emerge in these discourses, the regularities and irregularities that mark them and what are the approximations between the discourses expressed in the four journals. A cluster with 34 thematic axes are presented, highlighting: current education policies and their implications for school, teaching work and curriculum; teacher professionalization, curriculum and teacher training; contemporary themes such as cosmopolitanism, transnationalization, deconstruction and curriculum reconceptualization, multiculturalism, cultural diversity, inclusion policies, differences, gender, feminism and sexuality. It is also emphasized works related to the National Common Curricular Base; to the curriculum-affection, curriculum-networks of collective discussions and production of desire; to the relations between curriculum, culture, daily life, differences, among others. The themes reported in the articles portray the historical, political, educational and economic movement in which we are immersed and reveal the molar organization that tries to impose itself, but they point out that this does not prevent affections, happy affections, good meetings, molecular energies and the escape lines. The results show that there is always something leaking; there is always something that escapes the overcoding machine. The articles are revealing of this movement.

Author Biographies

Terezinha Maria Schuchter, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Espírito Santo. Professora do Departamento de Educação, Política e Sociedade da Universidade Federal do Espírito Santo. Membro do Grupo Com-versações.

Juliana Paoliello, Secretaria Municipal de Educação de Serra - ES

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo - PPGE/UFES na linha:Docência, Currículo e Processos Culturais. Possui Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (2016) na linha:Docência, Currículo e Processos Culturais. Estatutária nas Prefeituras Municipais de Vitória (desde 2008) e SERRA (desde 2007) como Pedagoga. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em escolar/ educação infantil, atuando principalmente nos seguintes temas: Processos formativos inventivos com a docência; filosofias da diferença; devir criança e devir docência; imagem e currículo.; currículo entre outros.

Nilcéa Elias Rodrigues Moreira, Secretaria Municipal de Educação de Vitória e Secretaria de Educação da Serra - ES

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Espírito Santo, Especialização em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo e Especialização em Tecnologias em Educação pela PUC/RJ, parceria SEED/MEC; Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo, doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo - Brasil.  Pedagoga na Secretaria Municipal de Educação de Vitória; Professora da Educação Básica - Educação Infantil e Anos Iniciais - Secretaria de Educação da Serra - ES

References

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Published

2020-03-31

Issue

Section

Artigos