EPISTEMOLOGICAL ASSUMPTIONS OF CONCENTRIC CIRCLES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i2p472-491

Keywords:

Concentric circles, Epistemology, Social studies, Early years.

Abstract

Teaching Social Studies in the early years of Elementary School is the theme of this text. Why do we teach Social Studies in the early years as we teach? What epistemological and pedagogic conceptions guide this kind of organization of the school curriculum? How was the Social Studies teaching that has as reference the concentric circles produced? The objective is to instigate the consolidated tradition around the way we teach Social Studies in the early years in the Basic Education. This is a reflection with an essay character permeated by years of teaching experience in the initial years and initial and continued education of teachers. We anticipate that the curricular arrangement of the contents of Social Studies is organized taking as reference the epistemological assumptions of the concentric circles, that is, from the closest and most immediate to the most distant and abstract contents or from the simplest to the most complex contents.

Author Biographies

Martin Kuhn, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI

Graduado em Pedagogia e Sociologia. Mestrado (2003) e Doutorado em Educação do Programa de Pós-graduação em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ/2016) e Universidad Autónoma de Madrid - UAM (Bolsista CAPES - PDSE). Pós-Doutor em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ/2017). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões – URI – Frederico Westphalen – RS – Brasil. Atua nos temas: formação de professores, identidade, saberes docentes, pesquisa, ensino e aprendizagem.

Helena Copetti Callai, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul _ UNIJUÍ

Graduada Geografia pela FIDENE- Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ijuí (1973). Mestrado em Geografia (Geografia Humana) pela Universidade de São Paulo (1983) e doutorado em Geografia (Geografia Física) pela Universidade de São Paulo (1996). É pós doutora pela UAM - Universidad Autônoma de Madrid- Espanha, (com bolsa da CAPES). Professora titular no DHE - Departamento de Humanidades e Educação da UNIJUI - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. Orientadora de PIBIC/CNPq, de mestrado, doutorado e pós-doutorado no PPGEC- Programa de Pós Graduação em Educação nas Ciências- UNIJUI. É professora visitante - na UAHC - Universidad Academia de Humanismo Cristiano - Santiago do Chile. É tutora de convênio internacional - UNIJUI - UAM - Universidad Autônoma de Madrid - Espanha e do convênio - UNIJUI -UAHC - Universidad Academia de Humanismo Cristiano - Santiago do Chile. Pesquisadora do CNPq- Bolsista de Produtividade em Pesquisa Nível 1D. Investiga principalmente nos seguintes temas: geografia, educação geográfica, ensino de geografia, estudos da cidade, cidadania, educação, formação de professores, currículo, avaliação institucional.

Cláudia Eliane Ilgenfritz Toso, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Cerro Largo.

Graduada em História pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul -UNIJÍ. Mestrado (2003) e Doutorado em Educação do Programa de Pós-graduação em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ/2018). Estágio Sanduíche na Universitá di Bologna (Itália).

 

 

Mestre e Doutora em Educação nas Ciências p

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Published

2019-06-28

Issue

Section

Artigos