MATH EVALUATION PROCESSES: A STUDY ON EDUCATIONAL ASSESSMENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i2p970-993

Keywords:

Diagnostic evaluation, Educational Evaluation, Assessment of Process Learning

Abstract

This paper was originated from a master's degree research in Mathematics Education and centres on a continuous teacher education process that had as object of study the “Avaliação da Aprendizagem em Processo” – AAP, which is applied in the public schools of São Paulo State. The qualitative methodology was research-action type, according to Thiollent. The investigation was composed by documentary research; design of the educational process, creation of the instruments of data collection and the field research. In this article the focus is the documentary research, with a brief history of educational evaluation and discussion about the AAP. The theoretical contribution about evaluation came from Haydt, Luckesi, Hoffmann, Libâneo and Buriasco. It was carried out a research in the official documents that normalize and guide the Basic Education teacher evaluative practice, related to Mathematics, mainly regarding the “Avaliação da Aprendizagem em Processo”. The results of the documentary research provided support for understanding the intentions of the AAP, how its application occurred, its permanence and evolution to actual date and the understanding of its importance to evaluate the learning of Mathematics in the São Paulo state schools.

Author Biographies

Vera Mônica Ribeiro, Universidade Anhanguera de São Paulo

Mestra em Educação Matemática pela Universidade Anhanguera de São Paulo - UNIAN, na Linha de Pesquisa de Formação de Professores que Ensinam Matemática. Graduação em Administração de Empresas pelo Centro Universitário das Faculdades Metropolitanas Unidas (1988), Pedagogia pela Faculdade Paulista São José. Integrante efetiva da Secretaria da Educação do Estado de São Paulo exercendo a função de Professora Coordenadora Geral na Escola de Tempo Integral E.E. Francisco Voccio

Nielce Meneguelo Lobo da Costa, Universidade Anhanguera de São Paulo

É licenciada em Matemática pela Universidade de São Paulo (1973) e Pedagoga formada pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de São Bernardo do Campo (1985), com habilitação em Administração Escolar e Orientação Educacional. É mestre em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1997) e doutora em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2004). Atualmente é docente e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, stricto sensu, da Universidade Anhanguera de São Paulo e Vice-coordenadora do Comitê de ética em Pesquisa da UNIAN/SP. Avaliadora de cursos de graduação (CEESP) desde 2008.Tem experiência na área de Educação, tendo participado de diversos projetos de formação de professores e de gestores escolares. Coordenou projeto financiado pela Capes no Programa Observatório da Educação.Na área de Educação Matemática tem atuado em tecnologia educacional - principalmente na formação de professores que ensinam matemática e na educação tecnológica.

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Published

2020-06-26

Issue

Section

Artigos