SIGNIFICANT INTERDISCIPLINARY LEARNING: PHILOSOPHY IN INTERLOCUTION WITH ART

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i2p768-787

Keywords:

Interdisciplinarity, Teaching Philosophy, Art, Aesthetics.

Abstract

This article aims to present results of a study developed on the teaching of Philosophy in interlocution with Art. Emphasis is given to the fact that Art is a communicative, perceptive and reflexive resource in the educational process in Philosophy, which is conceived in a dialogical way in which the teacher characterizes him/herself as an important mediator. In this bias, the hypothesis is confirmed that the recognition of the pedagogical meaning of Art in the classroom can surpass the usual sense of illustration or sensitization, in the teaching of Philosophy supported interdisciplinarity in the conception of interlocution of knowledge. In this sense, the dimension of aesthetics as a language that propitiates the construction of knowledge through Art is emphasized, a knowledge not restricted to the contemplation or apprehension of the beautiful, but as a significant component of the process of construction of knowledge and reflections of a philosophical nature.

Author Biographies

Nadia Dumara Ruiz Silveira, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutora em Ciências Sociais pela Universidade de São Paulo (USP). Professora titular do Departamento de Fundamentos da Educação, da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), Brasil. Pesquisadora e Docente do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo na Linha de Pesquisa “Currículo, Conhecimento, Cultura” – PUC-SP

Luis Fernando Lima e Silva, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutorando em Educação Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP), Mestre em Educação Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP), Especialista em Ensino de Filosofia pela UFSCar, Licenciado em Filosofia.

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Published

2019-06-28

Issue

Section

Artigos