MEMOIRS OF A DUTIFUL DAUGHTER: ANALYSIS OF THE WORK THROUGH THE BIAS OF THE HISTORICAL-CULTURAL THEORY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i1p430-452

Keywords:

Memory, Historical-Cultural Theory, Simone de Beauvoir.

Abstract

Recent researchers have approached the memory aspect in Simone´s de Beauvoir books from different perspectives. Most of the works carried out with this theme talk about the construction of fictitious scenarios that remind a phase of life, or the intentionality of developing philosophical conceptions. Given this background, this article aims at understanding the concept of memory in the Historical-Cultural Theory. We analyze Simone de Beauvoir´s autobiography: Memoirs of a Dutiful Daughter focusing on the perception of the development of higher psychic function in different periods of human development, as opposed to how the psychic development is presented to the reader of by the author. The methodology consists in the dialectical analysis of the concept of memory, and how psychic development is presented in the life memories of the main character in Simone de Beauvoir's book, through a bibliographical revision of Vygotsky´s studies. With regard to the development of the memory, the analysis allows us to consider that the author performs a path of describing her experiences, very close to the considerations Vygotsky´s theory of development.

Author Biographies

Rosangela Miola Galvão, Universidade Estadual de Londrina

Doutoranda em Educação pela UNiversidade Estadual de Londrina. Mestre em Educação pela UEL (2015). Gestora de Instituição de ensino pública.

Sandra Aparecida Pires Franco, Universidade Estadual de Londrina

Graduação em Letras pela UEM, Graduação em Pedagogia, Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2003), Doutorado em Letras na UEL(2008) e Pós-Doutorado em Educação pela UNESP de Marília - SP (2016). Professora adjunta do departamento de Educação, área de Didática.

Cyntia Graziella Guizelim Simões Girotto, Universidade Estadual paulista - UNESP Marília

Livre-docente em Leitura e Escrita pela Universidade Estadual Paulista (2016). Pós-doutorado em Leitura e Literatura Infantil pela Universidade de Passo Fundo (2015).Doutora em Educação pela Unesp (1999). Mestre em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (1995). Professora do Programa de pós-graduação da UNESP- Marilia. 

Andressa Cristina Molinari, Universidade Estadual de Londrina

Possui graduação em Letras estrangeiras modernas pela Universidade Estadual de Londrina (2010), pós graduação pela Universidade Estadual de Maringá, conclui o mestrado do programa de Estudos da Linguagem na Universidade Estadual de Londrina, onde atua ainda como professora colaboradora, na área de formação inicial de continuada de professores de Inglês. Atualmente, é professora da rede Estadual de ensino na cidade de Londrina, e é doutoranda na área de educação

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Published

2020-03-31

Issue

Section

Artigos