REINVENTING TEACHER TRAINING: A DEMOCRATIC AND EMANCIPATORY EXPERIENCE IN PUBLIC EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i2p930-950Keywords:
Lifelong learning, Democratic management, Participant research.Abstract
This article presents the development of a lifelong learning program developed with the participation of teachers, members of School Councils and the wide school community of nine Field Education Units in the township of Araucária, state of Paraná, Brazil. The main goal of this article is to discuss the possibilities or provocations that can be created by a training process, which signalizes an intentionality in the implementation and/or advancement of democratization in Field Education. The methodology used consisted of qualitative research, based on the method of participant research, with the aim of gathering data on discussion groups and performing participant observation. This process was complemented by document analysis, and field diaries were written during the research, to be used in a posterior systematization. The main theoretical basis of this study was grounded in Freire (1996, 1979), Lima (2010), Marcelo (2010), Paro (2016) and Brandão (1993). The main result of the research was the discovery of a need for more lifelong learning programs directed toward Field Education. It was also found that, in these activities, teachers collectively rediscover their power and professional capability of performing and proposing another kind of training. Additionally, they were able to propose objective conditions for a professional teaching performance, reflecting the taking of a democratic stance toward human emancipation.
References
ARAUCÁRIA (Município). Prefeitura Municipal. Secretaria Municipal de Educação. Diretrizes Municipais de Educação. 2010.
ARAUCÁRIA (Município). Prefeitura Municipal. Secretaria Municipal de Cultura. Coleção História de Araucária. 1997.
ARAUCÁRIA (Município). Prefeitura Municipal. Secretaria Municipal de Educação. Plano Municipal de Educação. 2015.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília: MEC, 2014.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues (Org.). Pesquisa participante. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1983.
CALDART, Roseli Salete; CERIOLI, Paulo Ricardo; KOLLING, Edgar Jorge. Educação do Campo: identidade e políticas públicas. Brasília: Articulação Nacional por uma Educação do Campo, 2002. (Coleção por uma Educação do Campo, nº 4).
CASASSUS, J. El precio de la evaluación estandarizada: la pérdida de calidad y la segmentación social. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Porto Alegre, Anpae, v. 23, n. 1, p. 71-79, 2007.
FAGUNDES, Maurício Cesar Vitória et al. Gestão e Processos em Educação, Diversidade e Inclusão. Curitiba: UFPR Litoral, 2016.
FAGUNDES, Maurício Cesar Vitória. Repensando a formação docente. Curitiba: Anpae, 2019.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
LIMA, Jucimara Bengert. Formação continuada e desempenho estudantil: o caso de Araucária – Paraná. Curitiba, 2010.
MACHADO, L. M. Formação continuada e gestão da educação: por uma política de qualificação. Curitiba: UTP, 2009.
MARCELO, Carlos. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, v. 8, p. 7-22, 2009.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes Operacionais Estaduais de Educação do Campo. Curitiba: Seed/PR, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.