PREMISES FOR AN INNOVATIVE METHODOLOGICAL PROPOSAL: PEDAGOGICAL PSYCHODRAMA IN ONLINE EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i2p543-563

Keywords:

, Psychodrama, Online Pedagogical Psychodrama, Online Education, Narratives, Life Stories.

Abstract

This article presents a set of principles from the results of a qualitative study, based on the discourse analysis of individual and collective narratives by students of an online course. The narratives were produced from the use of psychodramatic techniques experienced in the online platform of the course, involving debates, online dramatization, group reflection, and stories of life. In the theoretical intersection of Psychodrama, proposed by J. L. Moreno, and its interpretations in the educational context suggested by Maria Alicia Romaña, we also support the theoretical foundations based on Paulo Freire and Vygotsky. The methodology of the study evidences the practice as a process of legitimizing scientific knowledge. The conclusion of this study is the effective application of Online Pedagogical Psychodrama opens a very fruitful way for the experience of innovative pedagogical practices. This experiment contributes to configure new spaces of meaningful learning that focus on personal knowledge in online education.

Author Biographies

Luciano Gamez, Universidade Federal de São Paulo

Psicólogo e professor Adjunto na Universidade Federal de São Paulo, lotado no Núcleo da Universidade Aberta do Brasil (UAB) na Unifesp. É responsável pelas disciplinas de Ensino e Aprendizagem, e também Ergonomia de Interação, no Curso Superior de Tecnologia em Design Educacional. Realiza pesquisa na Unidade de Psiquiatria da Infância e Adolescência, do Departamento de Psiquiatria da Escola Paulista de Medicina na Unifesp e atualmente está em estágio pós-doutoral na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto, Portugal. Gamez é graduado em Psicologia pela Universidade de Lisboa (1992), é mestre em Engenharia Humana pela Universidade do Minho (1998), doutor em Ergonomia Cognitiva pela Universidade Federal de Santa Catarina (2004), com estágio de pesquisa doutoral na École Polytechique de Montreal, no Québec, apoiado pelo Programa de Doutorado Sanduiche do CNPq, da qual foi bolsista. 

Viviane Cristina Marques, Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP

Mestranda em Educação; Especialista em Educação Inclusiva; estudante do Curso Superior de Tecnologia em Design Educacional e Professora da Rede Municipal de Campinas.

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Published

2021-06-30

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Artigos