PREMISES FOR AN INNOVATIVE METHODOLOGICAL PROPOSAL: PEDAGOGICAL PSYCHODRAMA IN ONLINE EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i2p543-563Keywords:
, Psychodrama, Online Pedagogical Psychodrama, Online Education, Narratives, Life Stories.Abstract
This article presents a set of principles from the results of a qualitative study, based on the discourse analysis of individual and collective narratives by students of an online course. The narratives were produced from the use of psychodramatic techniques experienced in the online platform of the course, involving debates, online dramatization, group reflection, and stories of life. In the theoretical intersection of Psychodrama, proposed by J. L. Moreno, and its interpretations in the educational context suggested by Maria Alicia Romaña, we also support the theoretical foundations based on Paulo Freire and Vygotsky. The methodology of the study evidences the practice as a process of legitimizing scientific knowledge. The conclusion of this study is the effective application of Online Pedagogical Psychodrama opens a very fruitful way for the experience of innovative pedagogical practices. This experiment contributes to configure new spaces of meaningful learning that focus on personal knowledge in online education.
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
DEWEY, John. Vida e educação. 10. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1978.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 8. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. Saberes necessários à prática educativa. 51. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.
GAMEZ, Luciano. Psicologia da Educação. Rio de Janeiro: LTC, 2013.
GODOY, Arilda Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. RAE - Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 57-63, 1995.
MARQUES, Viviane C.; GAMEZ, Luciano. Psicodrama pedagógico online en la educación. La Hoja de Psicodrama, n. 70, p. 24-31, jun. 2020. Disponível em: http://lahojadepsicodrama.es/wp-content/uploads/2020/07/lahojadepsicodrama-070-p-024-031-psicodrama-pedagogico-online-en-la-educacion-superior.pdf. Acesso em: 08 ago. 2020.
MORENO, Jacob Levy. Psicodrama. São Paulo: Cultrix, 1978.
NUNES, Roseli Coutinho dos Santos; ARANTES, Valério José. A trajetória do Psicodrama Pedagógico em Campinas. Revista da Faculdade de Educação. (Univ. do Estado de Mato Grosso), vol. 19, ano 11, n.1, p. 111-128, jan./jun. 2013. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/4003. Acesso em: 23 jun. 2019.
OLIVEIRA, Marta Kohl. Vygostsky Aprendizado e desenvolvimento: um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 2010.
ROMAÑA, Maria Alicia. Psicodrama pedagógico: método educacional psicodramático. 2. ed. Campinas, São Paulo: Papirus, 1985.
ROMAÑA, Maria Alicia. Do psicodrama pedagógico à pedagogia do drama. Campinas: Papirus, 1996.
SCHÖN, Donald A. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, António (Coord). Os professores e a sua formação. 2. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1995. p. 77-91.
SOUZA, Cacilda da Silva; IGLESIAS, Alessandro Giraldes; PAZIN-FILHO, Antonio. Estratégias inovadoras para métodos de ensino tradicionais –aspectos gerais. Medicina, Ribeirão Preto, v. 47, n. 3, p. 284-292, 2014. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rmrp/article/view/86617. Acesso em: 10 jun. 2019.
VYGOTSKY, Levy. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.