THE SOCIOLOGICAL VIEW AS A PILLAR OF INTEGRATED HIGH SCHOOL

Authors

  • Patrícia Furtado Fernandes Costa Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sudeste de Minas Gerais, Campus Rio Pomba http://orcid.org/0000-0002-4836-6402
  • Lucília Regina de Souza Machado Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais http://orcid.org/0000-0001-9029-3019

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i1p348-367

Keywords:

High school and technical high school, Teaching of Sociology, Sociological look, Professional education

Abstract

The problem that led to the elaboration of this article concerns the need to analyze how Sociology or its components can enable the integration of contents of technical courses and general secondary education, that is, whether they hold some context specificity in combining high schools with technical high schools and what that would be. Such an examination was justified by the urgency in the definition of strategies that contribute to overcome the structural duality of Brazilian education and to promote student’s knowledge. Answering this question is the purpose of this article, which demarcates its propositional character. To achieve this goal, a research of theoretical revision and another one of empirical approach was implemented with the professors of Sociology of Federal Institutes. The main result of this analysis concerns the importance of the specificity of the sociological gaze as an element of connection between the contents of technical courses and secondary education. The development ofthis gaze in the pedagogical activity of teachers and in the students’ learning leads to the exercise of the questioning of estrangement, distrust and doubt, giving way instead to the necessary contextualization and denaturation of social concepts, behaviors and practices.

Author Biographies

Patrícia Furtado Fernandes Costa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sudeste de Minas Gerais, Campus Rio Pomba

Mestre em Gestão Social, Educação e Desenvolvimento Local pela UNA – BH, Licenciada em Ciências Sociais pela UFJF, professora EBTT no Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais.

Lucília Regina de Souza Machado, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Pós-doutora em Sociologia do Trabalho pelo Iresco em Paris, professora titular aposentada da Universidade Federal de Minas Gerais.

References

BAUMAN, Zygmunt; MAY, Tim. Aprendendo a pensar com a sociologia. Tradução Alexandre Werneck. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.

BOURDIEU, Pierre. A escola conservadora: As desigualdades frente à escola e à cultura Tradução A. J. Gouveia. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (Orgs.). Escritos de educação. Petrópolis: Vozes, 2002. p. 39-64.

DESTERRO, Fabio Braga do. Sobre livros didáticos de sociologia para o Ensino Médio. Orientadora: Anita Handfas. 2016. 270f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016. Disponível em: http://www.aconteceeventos.com.br/Anais%20ENESEB/resumos/PPT-eposter-trab-aceito-0177-1.pdf. Acesso em: 11 dez. 2016.

DIAS, Reinaldo. Fundamentos de sociologia geral. 2. ed. ampl. e atual. Campinas: Alínea, 2000.

FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. Ensino médio integrado: concepção e contradições. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

LIMA, José G. S. et al. Os lugares da sociologia na Educação Profissional e Tecnológica. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, Natal, v. 2, n. 13, p. 150-169, out. 2017. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/6319. Acesso em: 19 dez. 2017.

MACHADO, Lucília Regina de Souza. Ensino Médio e Técnico com Currículos Integrados: propostas de ação didática para uma relação não fantasiosa. In: MOLL, Jaqueline e colaboradores (Org.). Educação profissional e tecnológica no Brasil contemporâneo: desafios, tensões e possibilidades. Porto Alegre: Artmed, 2009. p. 1-17.

MILLS, Wright. A imaginação sociológica. Tradução Waltensir Dutra. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1969.

MIRANDA, Vanessa Mutti de Carvalho. Sociologia, ensino de ciências e iniciação científica. In: V ENCONTRO NACIONAL SOBRE O ENSINO DE SOCIOLOGIA NA EDUCAÇÃO BÁSICA – V ENESEB. Anais... Brasília, 2017. Disponível em: http://www.aconteceeventos.com.br/Anais%20ENESEB/resumos/PPT-eposter-trab-aceito-0076-1.pdf. Acesso em: 12 dez. 2017.

MOURA, Dante Henrique. A organização curricular do ensino médio integrado a partir do eixo estruturante: trabalho, ciência, tecnologia e cultura. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 7, p. 1-19, jul. 2012. Disponível em: file:///C:/Users/pffco/AppData/Local/Packages/Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbwe/TempState/Downloads/6702-11831-1-SM.pdf. Acesso em: 5 ago. 2016.

MOURA, Dante Henrique. Ensino médio integrado: subsunção aos interesses do capital ou travessia para a formação humana integral? Educação & Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 3, p. 705-720, jul./set. 2013. Disponível em: file:///C:/Users/pffco/AppData/Local/Packages/Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbwe/TempState/Downloads/62525-81631-1-PB.pdf. Acesso em: 5 ago. 2016.

MOURA, Dante Henrique.; LIMA FILHO, Domingos Leite; SILVA, Mônica Ribeiro. Politecnia e formação integrada: confrontos conceituais, projetos políticos e contradições históricas da educação brasileira. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 20, n. 63, p. 1057-1080, out./dez. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-24782015000401057&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 7 maio 2017.

OLIVEIRA, Amurabi. Sentidos e dilemas do ensino de sociologia: um olhar sociológico. Revista Inter-Legere, Natal, n. 9, p. 25-39, jul./dez. 2011. Disponível em: file:///C:/Users/pffco/AppData/Local/Packages/Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbwe/TempState/Downloads/4402-10253-1-PB.pdf. Acesso em: 4 set. 2016.

REGATTIERI, Marilza; CASTRO, Jane Margareth. Currículo integrado para o Ensino Médio: das normas à prática transformadora. Brasília: Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura, Representação no Brasil, 2013.

SILVA, Ileizi F. A imaginação sociológica: desenvolvendo o raciocínio sociológico nas aulas com jovens e adolescentes. Minicurso: experiências e práticas de ensino. Curitiba, Simpósio Estadual de Sociologia, 20-22 de junho 2005.

SILVA, Marineide Maria; RUSCHEL Vanderci Benjamin. A autobiografia de estudantes no ensino médio: pensando sobre si, descobrindo a sociologia. In: XIII CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – EDUCERE, IV SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE REPRESENTAÇÕES SOCIAIS, SUBJETIVIDADE E EDUCAÇÃO / VI SEMINÁRIO INTERNACIONAL SOBRE PROFISSIONALIZAÇÃO DOCENTE. Anais... Curitiba, ago. de 2017. Disponível em: http://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/24486_12822.pdf. Acesso em: 5 dez. 2017.

Published

2021-03-30

Issue

Section

Artigos