GENDER IN EDUCATION PUBLIC POLICIES AND CURRICULUM: FROM RIGHT TO INVENTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i4p1480-1501

Keywords:

Public Policies, Curriculum, Gender, Sexuality, Human rights.

Abstract

In recent times, we have witnessed statements that materialize the effects of the conservative wave that hovers in the national territory. The school in this context is a priority battlefield, and is one of the main targets of vetoes and protests by civil society and political representatives, which sometimes materializes in education public policies changes. It is under such a political conjuncture and about educational rights conquered, specifically with regard to gender in recent decades, that we will deal here. When analyzing national laws, guidelines and bases, we highlight the public policies as the effects of different forces that struggle to capture behavior, form subjects and lead rationalities. From these analyses, we observed movements of enrollment of several excluded (or expelled) groups from the educational scenario, as well as encouraging their promotion positively in assessments and teaching materials. However, gender as a synonym for biological sex is the concept used primarily in documents and there is little promotion of deconstruction of gender norms and inventions of others modes of existence.

Author Biographies

Luíza Cristina Silva Silva, Universidade Federal da Bahia e Universidade do Estado da Bahia

Doutoranda no programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal da Bahia na linha Currículo e (In)formação. É professora substituta na Universidade do Estado da Bahia (UNEB). É mestra na linha de Currículos, Culturas e Diferença do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). É graduada em Geografia (licenciatura e bacharelado) pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Membro do Grupo ESCRE(VI)VER: Grupo de Estudos e Pesquisas com Narrativas em Educação/CNPq.

Shirlei Rezende Sales, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Pós doutoranda pela University of Illinois, USA. Professora do Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minhas Gerais (UFMG), Brasil. Doutora em Educação pela mesma universidade. Membro dos seguintes grupos de pesquisa: Observatório da Juventude da UFMG; Ensino Médio em Pesquisa (EMPesquisa); Educação, Redes Sociotécnicas e Culturas e Digitais e GECC (Grupo de Estudos e Pesquisas em Currículos e Culturas da FaE/UFMG).

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Published

2019-12-19

Issue

Section

Dossiê ABdC 2019: "Confrontos e resistências nas políticas educacionais e curriculares no contexto atual"