LIFE AS IT WAS: PRODUCING RESISTANCE IN HISTORY CLASSES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i4p1626-1647

Keywords:

History Teaching, Resistances, Gender, Patrimony

Abstract

The paper analyzes history classes from materials collected in a research that accompanies students who undertake teacher training internships at the Federal University of Rio Grande do Sul. We take planning and observations of lessons built by history students, in the last 4 semesters, in the teaching internship subjects in elementary school, high school and patrimonial education. The goal is to problematize the history curriculum in elementary school through what we call insurgent practices. This conception led us to think about the concept of resistance, using authors from the fields of decolonial studies, critical education and the philosophy of difference. From there we built a concept of resistance linked to the idea of creation. We conclude, therefore, that in the present times, the radicality of curriculum criticism includes the idea, not of a reactivity to the “difficult times”, but of a creative resistance, which overflows the curriculum from a study of the past, problematizing the present and creating openness for new futures.

Author Biographies

Caroline Pacievitch, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação.

Licenciatura em História (UEPG), Mestrado em Educação (UEPG), Doutorado em Educação (Unicamp). Professora da Área de Ensino de História, do Departamento de Ensino e Currículo, da Faced/UFRGS. Coordenadora do Programa de Mestrado Profissional em Ensino de História - Instituição Associada UFRGS.

Carmem Zeli de Vargas Gil, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação

Licenciatura em História (Faculdade Cenecista de Osório), Mestrado em Educação (UFRGS), Doutorado em Educação (UFRGS). Professora da Área de Ensino de História, do Departamento de Ensino e Currículo, da Faced/UFRGS. Professora do Mestrado Profissional em Ensino de História (UFRGS).

Fernando Seffner, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação.

Licenciatura em História (UFRGS), Mestrado em Sociologia (UFRGS), Doutorado em Educação (UFRGS). Professor da Área de Ensino de História, do Departamento de Ensino e Currículo, da Faced/UFRGS. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de  Mestrado Profissional em Ensino de História.

Nilton Mullet Pereira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação

Licenciado em História, UFRGS. Mestre e Doutor em Educação, UFRGS. Professor da área de ensino de História, do Departamento de Ensino e Currículo, Faculdade de Educação, da UFRGS. Professor do Mestrado Profissional em ensino de História.

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Published

2019-12-19

Issue

Section

Dossiê ABdC 2019: "Confrontos e resistências nas políticas educacionais e curriculares no contexto atual"