“ACABOU A PAZ! ISTO AQUI VAI VIRAR O CHILE!”: PEDAGOGICAL TRAJECTORIES AND RESISTANCE IN STUDENT OCCUPATIONS

Authors

  • Rafael Bastos Costa de Oliveira Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Católica de Petrópolis - PPGE UCP https://orcid.org/0000-0003-3694-0435
  • Débora Breder Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Católica de Petrópolis, UCP, Petrópolis, Rio de Janeiro https://orcid.org/0000-0002-8785-4265
  • Mirna Juliana Santos Fonseca Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Católica de Petrópolis, UCP, Petrópolis, Rio de Janeiro https://orcid.org/0000-0002-8512-4760

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i1p323-347

Keywords:

Occupations by students, Political and pedagogical project, Praxis, Cinema, Memory

Abstract

The purpose of this article is to analyze the phenomenon that took place in late 2015 when students from public schools of the state of São Paulo occupied approximately 200 schools protesting the “School Reorganization”. It will be based on the documentary Acabou a paz! Isto aqui vai virar oChile! (Peace is over, this will become Chile, (2016), by Carlos Pronzato, trying to understand the political and pedagogical dimension of this collective experience, addressing the mediation between the government’s policy, the occupations, and the movie as memory. The article highlights the curriculum-related subjects chosen by students, which were focused on resistance and feminist matters and had self-managing, democratic and participative organizations as the guiding principle. The philosophy of praxis was used as the theoretical and analytical reference to analyze the content of the students’ speech. The investigation concludes that the students’ struggle led to an intensified dispute for hegemony, in which the youth’s political experience leaves an important and triumphant legacy for the struggle for a democratic and quality education that is socially oriented.

Author Biographies

Rafael Bastos Costa de Oliveira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Católica de Petrópolis - PPGE UCP

Doutor em Políticas Públicas e Formação Humana, pela UERJ (2015). Mestre pelo mesmo programa (2010). Bacharel em Ciências Sociais, pela UFRJ (2016), Licenciado em Educação Física, pela UFBA (2006). Docente da  Faculdade de Educação - UERJ, Departamento de Estudos de Políticas Públicas, Avaliação e Gestão da Educação. Docente também do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Católica de Petrópolis.  


Débora Breder, Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Católica de Petrópolis, UCP, Petrópolis, Rio de Janeiro

Doutora em Antropologia pela Universidade Federal Fluminense, com estágio doutoral na École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS/Paris). Profª do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Católica de Petrópolis. Líder do Grupo de Estudos em Educação, Cultura e Contemporaneidade (GRECCA/UCP) 


Mirna Juliana Santos Fonseca, Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Católica de Petrópolis, UCP, Petrópolis, Rio de Janeiro

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Mestra em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio). Atualmente realiza pesquisa de pós-doutorado como bolsista PNPD-Capes no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Católica de Petrópolis (UCP).

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Published

2021-03-30

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Artigos