MASCULINITIES IN THE “ELITE SQUAD” AND “FUTURO BEACH” CURRICULUM

Authors

  • Evanilson Gurgel Carvalho Filho Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação (PGEDU) da UFBA. https://orcid.org/0000-0003-2018-767X
  • Marlécio Maknamara Pós-Doutor pela School of Education/La Trobe University (Bolsa CAPES/PVEx). Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Professor do Centro de Educação da Universidade Federal de Alagoas, Maceió, Alagoas. http://orcid.org/0000-0003-0424-5657

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i4p1502-1522

Keywords:

curriculum, cinema, masculinities, genders, sexualities

Abstract

The article takes as empirical material the models of masculinities conveyed in the curriculum of two brazilian films: “Elite Squad” and “Futuro Beach”. We start from the assumption arising from the field of cultural studies in a post-critical perspective in which cinema is understood as a cultural artifact, therefore capable of disseminating knowledge and educating your audience. The objective is to analyze the different models of masculinities produced and made visible by the film curriculum. The argument developed is that this curriculum operates in different ways from the representations of masculinities of each work: hegemonic masculinity in “Elite Squad” and abject masculinity in “Futuro Beach”. We conclude that the cinema can provide powerful encounters between genders and sexualities and the educational field, because if on one hand this curriculum reiterates a hierarchical hegemonic model of masculinity, on the other there are leaks and more diverse escapes and less affective to normativities.

Author Biographies

Evanilson Gurgel Carvalho Filho, Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação (PGEDU) da UFBA.

Professor Substituto da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia. Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PGEDU) da UFBA. Mestre em Educação (2018) pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (PPGED).

Marlécio Maknamara, Pós-Doutor pela School of Education/La Trobe University (Bolsa CAPES/PVEx). Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Professor do Centro de Educação da Universidade Federal de Alagoas, Maceió, Alagoas.

Pós-Doutor pela School of Education/La Trobe University (Bolsa CAPES/PVEx - duração de 12 meses). Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Docente do Centro de Educação da Universidade Federal de Alagoas. Sócio da ANPED, da ABRAPEC, da BioGraph e da SBEnBio. Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação/UFBA; Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação/UFRN

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Published

2019-12-19

Issue

Section

Dossiê ABdC 2019: "Confrontos e resistências nas políticas educacionais e curriculares no contexto atual"