TRAINING OF CEARAN SCHOOL MANAGERS IN THE CONTEXT OF PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIPS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i4p1604-1625

Keywords:

Training of Managers, Managerialism, Public-Private Partnerships, Accountability, Performativity, recontextualization.

Abstract

This paper addresses the formation of school managers in the context of public-private policies, whose theme has been gaining ground in the academic discussions of recent years. It analyzes the recontextualization process of the trainings of the managers of state high schools of the state of Ceará, in the scope of CREDE 10, Russas / CE, focusing on the formation by the Management Circuit method in partnership with the Unibanco Institute. In the construction of the theoretical framework uses the approach of the Policy Cycle proposed by Bowe; Ball; Gold (1992), around the idea of recontextualization, permeated by the notion of performativity, as an incentive to produce new institutional profiles, identifying the existence of a political context where “policy convergence” predominates (BALL, 2004). Such context seems to characterize the emergence of a new paradigm in the managerialist orientation of neoliberal governments in this new market possibility, especially in the State of Ceará. It analyzes the results of a questionnaire survey with six school managers from 2016 to 2018. As a result, it is possible to highlight control signals in Ceará education through the accountability policy and the performativity culture implemented in the public education paradigm. Ceará. Also, that the Management Circuit method is translated by the managers in the recreation of negotiation spaces between the different interests of the policy in question and the projects demanded in the schools. Finally, it considers that the recontextualization of policies, in the context of practice, points to possibilities of confrontation and resistance to educational and curricular policies in the current context.

Author Biographies

Eridan Rodrigues Maia, UNIVERSIDADE DO ESTADO DO RIO GRANDE DO NORTE-UERN

Atualmente é professora estadual lotada na Secretaria de Educação do Estado do Ceará desde junho de 1995. Tem experiência de gestão de sala de aula na área de Geografia, com ênfase em Geografia da População. Especialização em Planejamento Educacional pela Universidade Salgado de Oliveira e Gestão da Educação Pública pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Exerceu a função de Diretora Escolar de 1999 a 2012 na Escola de Ensino Fundamental Nossa Senhora de Fátima, em Tabuleiro do Norte-CE. Exerceu função de Diretora Escolar na Escola de Ensino Médio Francisco Guerreiro Chaves, São João do Jaguaribe-CE (mandato de agosto de 2013 a março de 2018). Atualmente lotada como professora na Escola de Ensino Médio Francisco Moreira Filho, na cidade de Tabuleiro do Norte-Ceará. Mestre pela Universidade Estadual do Rio Grande do Norte - UERN, Campus Mossoró na Linha de Políticas Públicas, no Programa de Pós-Graduação em Educação – POSEDUC. Ingresso em 2017.2. Aprovada no Exame de Qualificação do mestrado em 31 de agosto de 2018. Aprovada em defesa final em 30 de agosto de 2019.  Faz parte do Grupo de Estudos e Pesquisa Contexto e Educação - CONTEXTO do Mestrado em Educação POSEDUC/UERN.

Marcia Betania de Oliveira, UNIVERSIDADE DO ESTADO DO RIO GRANDE DO NORTE-UERN

Professora Adjunta da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte- UERN, lotada no Departamento de Educação da Faculdade de Educação (Campus Central). Doutora em Educação (2013-2016) pelo Programa de Pós- Graduação em Educação da Universidade Estadual do Rio de Janeiro (PROPED/UERJ). Credenciada no Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação (POSEDUC/FE/UERN). Líder do Grupo de Pesquisa Contexto e Educação/CNPq. Participou do Programa Doutorado Sanduíche no Exterior, financiado pela CAPES (PDSE/CAPES), na Universidade do Porto/UP/PT (setembro a dezembro de 2014). Mestra em Educação, pelo Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd, da Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN (2008/2010). Graduada em PEDAGOGIA pela UERN (1991-1996) e Especialista em Educação, com Área Temática em Alfabetização, nesta mesma IES (1996 a 1999 ).

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Published

2019-12-19

Issue

Section

Dossiê ABdC 2019: "Confrontos e resistências nas políticas educacionais e curriculares no contexto atual"