CURRICULUM AND THE CONSTRUCTION OF A COMMON: INSURGENT ARTICULATIONS IN AN INSTITUTIONAL POLICY OF TEACHER TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i4p1545-1565

Keywords:

Curriculum, Common, Teacher Training, Post-Foundational Approach.

Abstract

This text aims to explore the political and analytical potential of the signifier “common” in the contemporary curricular studies, through an analysis of an institutional policy of initial and continuous teacher training developed in a federal public university. In order to do that, it is worked with the poststructuralist theories, in particular with the theories related to post-foundational approach, which is advocated by Olivier Marchant to the comprehension and positioning in debates about policies that move flows of meaning from undergraduate teaching curriculum and school curriculum. This work, particularly, proposes to focus on the meaning processes that mobilize the signifier “common” and expose the different interests in play. In a dialogue with Pierre Dardot and Christian Laval’s theoretical contributions and differing from current interpretations produced in the curricular field, another comprehension, productive from the signifier “common”, is proposed. In the perspective emphasized here, the idea of building a “common” presents itself as a possibility of politicizing the field, overcoming binarism and recognizing the protagonism and the strength of the contingency in these disputes. Firstly, the article presents some uses of the “common” that have been hegemonized in curricular studies, as well as other possible and available interpretations. After that, having as empirical field an ongoing curriculum policy, this text underlines the heuristic potency of a comprehension of common that has guided its operation and being a true insurrection or inventive resistance network in times of the dismantling the public educational system in Brazil.

Author Biography

Carmen Teresa Gabriel, Universidade Federal do Rio de Janeiro UFRJ

Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RJ) em 2003. É bacharel e licenciada em História pela Universidade Federal Fluminense (1980), possui pós-graduação em Estudos do Desenvolvimento pelo Institut d´Études du Développement - IUED (1982 Genebra) e mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1999). Realizou pós-doutorado na Université des Sicences Humaines de Lille 3 (França) com apoio da CAPES (Bolsa Sênior) onde atuou como professeur-chercheur (2014-2015)..Coordenou de 2009 à 2013 o Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da UFRJ (PPGE). Coordenou o PIBID/História da UFRJ de 2009-2013. Entre 2011-2013 integrou a diretoria da ANPED. Desde 2011 é Professora Titular de Currículo da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Atualmente exerce o cargo de Diretora dessa mesma instituição. É bolsista de produtividade de Pesquisa do CNPq e Cientista do Nosso Estado /CNE (FAPERJ). Atua em orientação, pesquisa e docência nas áreas de Currículo e de Ensino de História na graduação (Curso de Pedagogia e de Licenciatura de História da UFRJ) e nos programas de Pós-graduação em Educação (PPGE /UFRJ) e programa de Pós-graduação em ensino de História (PROFHistória/IH/UFRJ). Coordena o grupo de pesquisa Currículo, Cultura e Ensino de História (GECCEH) e integra também como pesquisadora o Núcleo de Estudos de Currículo - NEC da Faculdade de Educação/UFRJ , o Laboratório de Estudos e Pesquisa em Ensino de História (LEPEH) e o grupo de pesquisa interinstitucional Oficinas da História. Participa ainda de grupos de pesquisa no Centre Interuniversitaire de Recherches en Education de Lille (CIREL). Possui publicações em periódicos qualificados nacionais e internacionais, capítulos de livros e em anais nas áreas do Currículo e do Ensino de História. Suas pesquisas recentes, financiadas pelo CNPq, CAPES e FAPERJ operam com o entendimento de currículo como espaço biográfico em meio à estruturação discursiva de uma ordem social desigual, focalizando a articulação entre processos de subjetivação docente/discente e de objetivação do conhecimento em diferentes contextos de formação.

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Published

2019-12-19

Issue

Section

Dossiê ABdC 2019: "Confrontos e resistências nas políticas educacionais e curriculares no contexto atual"