HIGHER EDUCATION IN BRAZIL AND CLASS INTERESTS: BETWEEN THE 1970s AND CURRENT DAYS, WHO HAD RIGHT TO ACCESS?

Authors

  • Samara Taveira de Oliveira UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CEARÁ, UECE, FACULDADE DOM AURELIANO MATOS, FAFIDAM INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO CEARÁ, IFCE https://orcid.org/0000-0001-6464-3150
  • José Eudes Baima Bezerra Universidade Estadual do Ceará, UECE, Faculdade Dom Aureliano Matos, FAFIDAM https://orcid.org/0000-0001-9523-3816
  • Maria Margarete Sampaio de Carvalho Braga Universidade Estadual do Ceará, UECE, Centro de Educação https://orcid.org/0000-0002-0704-0131

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i1p368-389

Keywords:

University, Basic education, Precariousness, Job

Abstract

This text investigates the extent to which educational policies between the 1970s and the present day have promoted access to College. Do the social demands consider the Brazilian working class or the elite? Are the educational reforms, promoted by Law No. 5,692 / 1971 and Law No. 13,415 / 2017, directed towards an emancipated education or do They serve divergent interests of the working class? Studies have shown that the precariousness of public education, from basic to higher level, intensifies in the context of the capital crisis. The methodological procedures use a dialectical method, with bibliographic review and documentary analysis. It is concluded that basic education has always been directed towards a process of structural duality, directing young people from the working class to early work and, the children of the elite to the University, marking different life trajectories in Brazil.

Author Biographies

Samara Taveira de Oliveira, UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CEARÁ, UECE, FACULDADE DOM AURELIANO MATOS, FAFIDAM INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO CEARÁ, IFCE

Aluna do curso de Mestrado Acadêmico Intercampi (MAIE) da Universidade Estadual do Ceará, campus FAFIDAM (UECE/FAFIDAM). Professora EBTT do Instituto Federal de de Educação, Ciência e Tencologia (IFCE), campus Cedro.

José Eudes Baima Bezerra, Universidade Estadual do Ceará, UECE, Faculdade Dom Aureliano Matos, FAFIDAM

Licenciado em Letras/Português pela UFC (1985). Possui mestrado em Educação Brasileira (1996) e doutorado em Educação Brasileira (2010), ambos cursados na Universidade Federal do Ceará (UFC). Atualmente é professor adjunto da Universidade Estadual do Ceará, atuando no Curso de Licenciatura em Pedagogia da FAFIDAM/UECE e no Programa de Mestrado Acadêmico Intercampi em Educação e Ensino (MAIE-FAFIDAM/FECLESC) Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Política educacional, planejamento e gestão, atuando principalmente nos seguintes temas: política educacional, planejamento, gestão, história da educação e filosofia da educação. Atua nos grupos de pesquisa Educação, Cultura Escolar e Sociedade (EDUCAS) e Grupo de Pesquisa Ontologia do Ser Social, História, Educação e Emancipação Humana (GPOSSHE) do Instituto de Estudos e Pesquisas do Movimento Operário – IMO, ligados ao Centro de Educação (CED) da UECE.

Maria Margarete Sampaio de Carvalho Braga, Universidade Estadual do Ceará, UECE, Centro de Educação

Graduada em Pedagogia, pela Universidade Federal do Ceará (1983). Mestre em Educação Bradileir, pela Universidade Federal do Ceará (1998). Doutora em Educação, pela Universidade Federal de Pernambuco. Professora Adjunta da Universidade Estadual do Ceará. Tem estudos e experiências em Educação, com ênfase em didática, currículo, coordenação pedagógica, formação de professores e Paulo Freire. Faz parte do Centro Paulo Freire - estudos e pesquisas e da Cátedra Paulo Freire, sediados na UFPE. Integra a Rede Freireana de Pesquisadores, vinculada à Cátedra Paulo Freire da PUC/SP. Realizou o Pós-doutorado no Programa de Pós-graduação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP), sob a orientação da Profa. Dra. Ana Maria Saul.

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Published

2021-03-30

Issue

Section

Artigos