CURRICULUM BETWEEN WHAT WAS DONE AND WHAT WE WANT TO DO WITH OURSELVES: EFFECTS OF DISPUTES BETWEEN KNOWLEDGES AND OPINIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i4p1414-1435

Keywords:

Curriculum, Knowledge, Value, Difference, Gender.

Abstract

This article brings results of a research that sought to know how basic school teachers are receiving the systematic attack that has been made to knowledge, and how they deal with the widespread moralism disseminated with the attempt to control knowledge that should be taught at school. Working from a postcritical curriculum perspective, the paper develops two arguments: the first is that it was possible to identify, among different teachers of the basic school, an understanding that, due to the degree of ignorance that has become evident in Brazil, they need to be ‘defenders of knowledge’ and ‘welcoming of difference’. The second argument is that our criticism and the teachers’ criticism is important, but it is only a first step in the struggle to create the possible. The article then shows that just as important as this critique is learning to be affected by the active joys of creative differences in ourselves and others, to practice the power of educating for the freedom to create value, to create our own destiny!

Author Biography

Marlucy Alves Paraíso, UFMG

É professora Titular da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, onde atua desde 1995 e do Programa de Pós-graduação em Educação da mesma universidade desde 2003. É pesquisadora 1C do CNPq. Atualmente é Vice-presidente da ABdC: Associação Brasileira de Currículo (2019-2021). É Chefe do Departamento de Administração Escolar (DAE) da FaE/UFMG (2019-2020); Membro do Núcleo Docente Estruturante da FaE/UFMG (2018-2020) e Membro da Comissão de Acompanhamento e Auto-Avaliação do Programa de pós-graduação da FaE/UFMG. É Coordenadora do GECC: Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Currículos e Culturas da FAE/UFMG, que fundou em 2002 e coordenou nos seguintes períodos: 2002 a 2004, 2006 a 2008 e 2013 até a atualidade. É Organizadora e coordenadora da Série de livros "Memórias, Docências e Currículos" da Editora Brazil Publishing e Membro do Staff Científico da dessa Editora. Foi coordenadora da linha de pesquisa "Currículos, Culturas e Diferença" do Programa de Pós-Graduação em Educação da FAE/UFMG de março de 2015 (quando a linha foi criada) até fevereiro de 2018. Foi Coordenadora da Comissão de Acompanhamento e Auto Avaliação do Programa de Pós-Graduação em Educação da FAE/UFMG de fevereiro de 2015 a fevereiro de 2017. Foi Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da FAE/UFMG no período de maio de 2010 a outubro de 2012. Foi membro da Comissão Editorial de Educação em Revista (FAE/UFMG) durante 4 anos (de 2006 a 2010). Foi parecerista do GT currículo da ANPEd no período de 2002 a 2008. Foi Professora Colaboradora do Mestrado em Currículo da Universidade Salesiana de Quito (Equador) de 2005 a 2008. Concluiu em janeiro de 2015 um Estágio Sênior na Universidade de Barcelona - Espanha (realizado de fevereiro de 2014 a janeiro de 2015), com Bolsa CAPES. Fez Pós-Doutorado (PHD) em Educação na Faculdad de Filosofia y Ciências de la Educación de la Uiversidad de Valência Espanha (2009) com bolsa CAPES; Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2002); Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1995) e Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Viçosa (1992). 

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Published

2019-12-19

Issue

Section

Dossiê ABdC 2019: "Confrontos e resistências nas políticas educacionais e curriculares no contexto atual"