INDIGENOUS MAGISTORY TAMÎ'KAN: TRAINING ASPECTS AND CURRICULAR CHALLENGES FOR TRAINING INDIGENOUS TRAINERS AND TEACHERS-RR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i2p847-865

Keywords:

Tami'kan magisterium, Educational policies, Curriculum conceptions.

Abstract

The present work is the result of the debates of the Study and Research Group “Intercultural Education and Human Emancipation” - GEEINEH - of the Master in Education of the State University of Roraima -UERR. It presents some considerations about the results of the reflections made in the group about education, intercultural relations and human emancipation in the curricula of the northern border of Brazil. It is the result of an action research that, through an intervention workshop, sought to gather some information for reflection in this article on the curricular conceptions of indigenous teachers who participate in the Tami'kan Indigenous Teaching Project. The initial objective was to reflect on the understanding of indigenous teachers regarding intercultural curriculum issues, so that we could have elements to think about the continuing education policies in order to assist them in the realization of the intended curriculum in the practice of the Indigenous Schools of the State. from Roraima. But in view of the concrete experience through the workshops, many reflections have arisen, especially for the trainers of trainers and it has been observed that often, as we enter the cultural universe of indigenous teachers and other social collectives, they also need to be open to being more 'learners' than 'learners', as far as intercultural and community dialogue is concerned, we still have much to learn from indigenous teachers.

Author Biographies

Marilene Alves Fernandes, Universidade Estadual de Roraima - UERR

Professora da Rede Estadual do Estado de Roraima. Mestranda do Programa de Pós Graduaçã do Mestrado em Educação na Área de concentração: Educação e interculturalidade.

Tem experiência em Formação de Professores Indígenas no Projeto Magistério Indígena Tamî"kan. Supervisora no Programa Ação Saberes Indígenas na Escola.  Desenvolve pesquisa na área da Educação Escolar Indígena no grupo de  Estudo e Pesquisa, Educação Interculturalidade e Emancipação Humana - GEEINEH do Mestrado em Educação da Universidade Estadual de Roraima-UERR.

Leila Maria Camargo, Universidade Estadual de Roraima -UERR

Doutora em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo/ PUC-SP (PUC/SP-2016). Possui Mestrado em Língua e Cultura Regional pela Universidade Federal de Roraima (UFRR-2011). Especialista em Relações de Fronteiras pela Universidade Federal de Roraima (UFRR-1999) e possui ainda Especialização em Educação de Jovens e Adultos (UFRR-2009). Graduação em Ciências Sociais, com habilitação em Antropologia Social pela Universidade Federal de Roraima (UFRR-1997) e Licenciatura Plena em Pedagogia (UFRR-2003). Professora concursada em Sociologia na Universidade Estadual de Roraima, lotada no Curso de Educação Física e no Mestrado em Educação.

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Published

2020-06-26

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Artigos