VIDEOGAMES WITH EXERGAMES AS A POSSIBILITY OF TEACHER ACTION IN DIGITAL CULTURE
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i4p1857-1878Keywords:
Exergames, School physical education, Teaching, Digital culture, ATLAS.ti.Abstract
This paper synthesizes an Action Research with the theme of the pedagogical use of exergames in School Physical Education. From the collaboration of a high school teacher the study identified and discussed the teaching action with exergames in classes. The data generation instruments were field observations and a semi-structured interview with the collaborating teacher. In ATLAS.ti software these data were structured and submitted to a Content Analysis. The experience was signaled as a fertile meeting between the practices of school physical education and digital culture, consolidating a greater student participation in classes and expansion of body experiences. The limitations identified were associated with restrictions on school time and space for body practices and precarious material infrastructure for classes. It was inferred that, allied to the need for continued teacher training, the process of developing digital school culture transcends the presence of technologies and needs to be marked by ethical discussions that favor the formation of citizenship in contemporary culture.References
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini; PRADO, Maria Elisabette Britto Prado (Orgs.). O Computador Portátil na Escola. São Paulo: Avercamp, 2011.
ALVES, Lynn. Relações entre os Jogos Digitais e Aprendizagem: delineando percurso. Educação, Formação & Tecnologias, Lisboa, v. 1, n. 2, p. 3-10, nov. 2008.
BARCELOS, Ana Maria Ferreira. Reflexões acerca da mudança de crenças sobre ensino e aprendizagem de línguas. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 7, n. 2, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1984-63982007000200006&script=sci_arttext. Acesso em: 21 maio 2020.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BETTI, Mauro. Educação física e sociologia: novas e velhas questões no contexto brasileiro. In: CARVALHO, Yara Maria de; RUBIO, Kátia. Educação física e ciências humanas. São Paulo: Hucitec, 2001. p. 155-169.
BUCKINGHAM, David. Cultura digital, educação midiática e o lugar da escolarização. Educação & Realidade, v. 35, n. 3, p. 37-58, 2010. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/13077. Acesso em: 21 maio 2020.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
CUSTÓDIO, Iazana Garcia et al. Uso de exergames em adolescentes: fatores associados e possibilidade de redução do tempo sedentário. Revista Paulista de Pediatria, São Paulo, v. 37, n. 4, p. 442-449, dez. 2019. Disponível em: https://tinyurl.com/yakqfbsz. Acesso em: 21 maio 2020.
FLORENCE, Jacques. Tareas significativas en educación física escolar. Barcelona: INDE, 2000.
FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de conteúdo. Brasília: Liber Livro, 2005.
LEMOS, André. Epistemologia da comunicação, neomaterialismo e cultura digital. Galáxia, São Paulo, n. 43, p. 54-66, abr. 2020. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/gal/n43/1982-2553-gal-43-0054.pdf. Acesso em: 9 abr. 2020.
LEMOS, André; LÉVY, Pierre. O futuro da Internet: Em direção a uma ciberdemocracia planetária. São Paulo: Paulus, 2010.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.
LIMA, Marcio Roberto de. Cibereducação: tensões, reflexões e desafios. Cadernos da Pedagogia, v. 5, n. 10, p. 18-29, 2012. Disponível em: http://www.cadernosdapedagogia.ufscar.br/index.php/cp/article/view/215. Acesso em: 21 maio 2020.
LIMA, Marcio Roberto de. Projeto UCA e Plano CEIBAL como possibilidades de reconfiguração da prática pedagógica com as Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação. Orientadora: Silvania Sousa Nascimento. 2015. 269 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2015.
LIMA, Marcio Roberto de; ANDRADE, Isadora Moreira de. Significado que los docentes le dan a la integración de tecnologías digitales en sus prácticas pedagógicas. Alteridad: Revista de Educación, v. 14, n. 1, p. 12-25, 2019. Disponível em: https://alteridad.ups.edu.ec/index.php/alteridad/article/view/1.2019.01. Acesso em: 21 maio 2020.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MEDEIROS, Pâmella de et al. Exergames como ferramenta de aquisição e desenvolvimento de habilidades e capacidades motoras: uma revisão sistemática. Revista Paulista de Pediatria, v. 35, n. 4, 2017. Disponível em: https://tinyurl.com/yb9fyq6s. Acesso em: 21 maio 2020.
MENDES, Maria Isabel Brandão de Souza; NÓBREGA, Terezinha Petrucia da. Cultura de movimento: Reflexões a partir da relação entre corpo, natureza e cultura. Revista Pensar a prática, v. 12, n. 2, p. 1-7, 2009. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/6135. Acesso em: 21 maio 2020
MORAES, Dirce Aparecida Foletto de; LIMA, Claudia Maria de. O estudante e sua relação com as tecnologias digitais: representações em sua aprendizagem. Revista Teias, [s. l.], v. 19, n. 53, p. 299–313, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.12957/teias.2018.33212. Acesso em: 18 nov. 2020.
PINTO, Álvaro Vieira. O conceito de tecnologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 2005. v. 2.
SILVA, Marco. Educar na cibercultura: desafios à formação de professores para docência em cursos online. Revista Digital de Tecnologias Cognitivas, v. 3, n. 3, p. 39-51, 2010. Disponível em: https://tinyurl.com/y8fhyx7g. Acesso em: 21 maio 2020.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da Pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 1996.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.