Indigenous theme in the curriculum of a course of pedagogy in a university of alagoas

Challenges and possibilities of law 11.645 / 2008 for teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i3p1085-1105

Keywords:

Law 11.645/2008, Teacher training, Curriculum

Abstract

This article aims to bring a discussion about the initial formation of teachers of the Pedagogy Course in a public university of the Brazilian federation and the context of its relation with the Law n.º 11.645/2008. Attention is given to the factors that influence the initial formation, the clashes and the contradictions that are present in the Pedagogical Proposal of the Pedagogy Course. Thus, the question is: has the initial formation of the Pedagogy Course been raising discussions about cultural diversity and specifically about the indigenous peoples? In this perspective, it is relevant to bring this discussion about the curriculum that permeates the formation of these teachers, because the issue of differences and cultural diversity still needs more investment in the practiced curricula. Methodologically, this study is part of a qualitative bibliographic and documental research, which walks in the discussions about the formation of teachers, and in the ethno-racial debate, focusing on the indigenous theme. To account for what we propose, we conducted a brief analysis of the Curricular Proposal of the Pedagogy Course in the year 2019 in a public university of the Brazilian federation. Therefore, including the discussion of Law 11.645/2008 in the initial training of these teachers is a path that requires investment in different areas, namely: theoretical and practical discussions and production of teaching materials that enable to support new teachers in the greater mastery of this theme.

Author Biographies

Cintia Gomes da Silva, Universidade Federal de Alagoas (UFAL).

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Alagoas (Ufal).

Especialista em Gerontologia Social pela Universidade Federal de Alagoas (Ufal).

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas (Ufal).

Roseane Maria de Amorim, Universidade Federal da Paraíba (UFPB).

Doutora e Mestra em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE).

Licenciada em História pela Universidade Católica de Pernambuco (Unicap). Professora

do Centro de Educação (Cedu) da UFPB. Membro do Grupo de Pesquisa Educação &

Ciências Sociais, Currículo, Atividade Docente e Subjetividades (Ufal/CNPq).

Laura Cristina Vieira Pizzi, Universidade Federal de Alagoas (UFAL).

Doutora em Educação pela PUC-SP: Currículo. Docente do Centro de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFAL. Líder do Grupo de Pesquisa do CNPq Currículo, atividade docente e subjetividades.

References

BRASIL. Lei n.º 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 11 mar. 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11645.htm. Acesso em: 11 out. 2017.

CRUZ, Caroline Silva; JESUS, Simone Silva. Lei 11.645/08: a escola, as relações étnicas e culturais e o ensino de história: algumas reflexões sobre essa temática no PIBID. In: SIMPOSÍO NACIONAL DE HISTÓRIA, 27., 2013, Natal. Conhecimento Histórico e diálogo Social. Anais [...]. Natal: UFRN, 2013. Disponível em: http://www.snh2013.anpuh.org/resources/anais/27/1372726711_ARQUIVO_TrabalhoXXVII. Acesso em: 11 nov. 2019.

DIAS, Lucimar Rosa. Formação de professores, educação infantil e diversidade étnico-racial: saberes e fazeres nesse processo. Revista Brasileira de Educação, v. 17, n. 51, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Szxr7Z3zVNnzYxWGhWYqFbj/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 jan. 2020.

E SE TE disséssemos que 'escola' vem de 'ócio'? Jornalíssimo, 4 out. 2015. Disponível em: https://www.jornalissimo.com/surreal/399-e-se-te-dissessemos-que-escola-vem-de-ocio. Acesso em: 22 jul. 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 30. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

GATTI, Bernadetti A. Educação, escola e formação de professores: políticas e impasses. Educar em Revista, Curitiba, n. 50, p. 51-67, out./dez. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/MXXDfbw5fnMPBQFR6v8CD5x/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 14 jan. 2020.

GIROUX, Henry. Os professores como intelectuais transformadores: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

GOMES, Nilma Lino. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 1, p. 98-109, 2012. Disponível em: http://www.apeoesp.org.br/sistema/ck/files/5_Gomes_N%20L_Rel_etnico_raciais_educ%20e%20descolonizacao%20do%20curriculo.pdf. Acesso em: 20 dez. 2019.

JESUS, Zeneide Rios de. As universidades e o ensino e história indígena. In: SILVA, Edison; SILVA, Maria da Penha. A temática indígena na sala de aula: reflexões para o ensino a partir da Lei 11.645/2008. Recife: UFPE, 2016. p. 41-53.

LELIS, Isabel. A construção social da profissão docente no Brasil: uma rede de histórias. In: TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude (Orgs.). O oficio de professor: história, perspectivas e desafios internacionais. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 54-66. Disponível em: https://books.google.com.br/books?hl=ptBR&lr=&id=_dcbBAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA5&ots=p8lzHOgaKy&sig=Lj1FS6XzSVPz7bW_AUfxNJr_qnc&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false. Acesso em: 11 out. 2017.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa. Currículo, cultura e formação de professores. Educar, Curitiba, n. 17, p. 39-52. 2001. Disponível em: file:///C:/Users/usuario/Downloads/document.pdf. Acesso em: 12 jan. 2019.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez; Brasília: Unesco, 2000.

MONTEIRO, Marcos Aurélio Alvarenga; MONTEIRO, Isabel Cristina de Castro; AZEVEDO, Tania Arantes Macedo. Visões de autonomia do professor e sua influência na prática pedagógica. Ensaio, Belo Horizonte, v. 12, n. 3, p. 117-130, set./dez. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/epec/v12n3/1983-2117-epec-12-03-00117.pdf. Acesso em: 16 fev. 2019.

PINTO, Regina Pahim. Diferenças étnico-raciais e formação do professor. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 108, p. 199-231, 1999. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/pPnmFRCGn37XX3H6MR8WRkc/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: mar. 2019.

SILVA, Edson. Ensino e sociodiversidade indígenas: possibilidades, desafios e impasses a partir da Lei 11.645/2018. In: ROSA, Adriana Letícia Torres; XIMENES, Lavínia de Melo e Silva; DINIZ, Madson Gois. Formação docente: o espaço escolar como campo de investigação e inovação pedagógica. Recife: UFPE, 2018. p. 1-281.

SILVA, Giovani José da. Ensino de história indígena no Brasil: algumas reflexões a partir de Mato Grosso do Sul. In: PEREIRA, Amilcar Araújo; MONTEIRO, Ana Maria. Ensino de História e culturas afro-brasileiras e indígenas. Rio de Janeiro: Pallas, 2012. p. 1-302.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. Introdução. In: TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude (org.). O oficio de professor: história, perspectivas e desafios internacionais. Tradução de Lucy Magalhães. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 7-22. Disponível em: https://books.google.com.br/books?hl=ptBR&lr=&id=_dcbBAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA5&ots=p8lzHOgaKy&sig=Lj1FS6XzSVPz7bW_AUfxNJr_qnc&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false. Acesso em: 11 out. 2017.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE ALAGOAS. Centro de Educação. Projeto Político- Pedagógico do Curso de Pedagogia. Maceió, 2006. Disponível em: http://www.ufal.edu.br/estudante/graduacao/projetos-pedagogicos/campus-maceio/ppc-pedagogia-licenciatura.pdf/view. Acesso em: 12 out. 2017.

Published

2021-09-29

Issue

Section

Artigos