CURRICULUM IN MOVEMENT: TRAJECTORY AND CONCEPTIONS

Authors

  • Monique Vieira Amorim Bandeira Universidade de Brasília, UnB, PPGE, Faculdade de Educação http://orcid.org/0000-0001-8781-9657
  • Otília Maria Alves da Nóbrega Alberto Dantas Universidade de Brasília, UnB, Faculdade de Educação, Faculdade de Educação, Departamento de Métodos e Técnicas, Departamento de Métodos e Técnicas, Programa de Pós Graduação em Educação, Pesquisa Profissão Docente, Currículo e Avaliação http://orcid.org/0000-0002-5164-2543

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i1p390-404

Keywords:

Curriculum, The Schooling Cycles, Meaningful learning

Abstract

This study shows an analysis of the curricular proposal of the State Department of Education of the Federal District, implemented by professors in 2014, and updated in 2018. The goal is to think about the guiding principles of the proposal, identifying theoretical and methodological foundation of the Initial Years of the Elementary School. The methodology is qualitative by documental research. It also highlights the value of breaking the conservative and usual view of curriculum making, leading to develop content and skills, in a linear and cumulative way. This way, the Schooling Cycles, breaking the educational process fragmentation, and looking for a meaningful learning by reframing the school routine.

Author Biographies

Monique Vieira Amorim Bandeira, Universidade de Brasília, UnB, PPGE, Faculdade de Educação

Professora da SEDF desde 2000. Pedagoga pela Universidade de Brasília-Unb. Psicopedagoga Institucional pela Universidade Castelo Branco-UCB. Mestra em Educação pela Universidade de Brasília-UnB. Integrante do Grupo de Pesquisa GEPPESP.

Otília Maria Alves da Nóbrega Alberto Dantas, Universidade de Brasília, UnB, Faculdade de Educação, Faculdade de Educação, Departamento de Métodos e Técnicas, Departamento de Métodos e Técnicas, Programa de Pós Graduação em Educação, Pesquisa Profissão Docente, Currículo e Avaliação

Docente da Universidade de Brasília - UnB / Faculdade de Educação - FE / Departamento de Métodos e Técnicas - MTC;
Docente do Programa de Pós Graduação em Educação UnB - Linha de Pesquisa Profissão Docente, Currículo e Avaliação (PDCA);
Graduação em Pedagogia, mestrado e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte;
PHD em Educação pela Universidade de Brasília sob a supervisão de Ilma Passos de Alencastro Veiga.

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Published

2021-03-30

Issue

Section

Artigos