TEACHER TRAINING TO INTEGRATE DIGITAL TECHNOLOGIES TO THE CURRICULUM: A NARRATIVE AND MANY ACTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i4p1748-1770

Keywords:

Continuing Training in Service, School, Technological pedagogical content knowledge, Initial years.

Abstract

This paper has the objective to present a narrative about a process of continuing training for teachers working in integrate digital technologies into the curriculum of the early years of Ensino Fundamental (elementary school), occurred in 2017 and 2018, in a public school in Campo Grande/MS and had the participation of three researchers and five teachers. Based on the date produced, a dialogue was established with studies by Bittar and Sánchez about integration processes, and studies by Mishra and Koehler on teachers' knowledge, specially the pedagogical technological content knowledge. We consider that to be together, researchers and teachers, for two years, in this school, producing plans and practices, provided opportunities for training and learning, because it was possible to experience the school environment, a process of integrating digital technologies into the curriculum of the early years.

Author Biographies

Ivanete Fátima Blauth, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

Suely Scherer, Universidade Federal de Mato Grosso do SUl

Doutora em Educação pela PUCSP, professora associada na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Realiza estágio pós-doutoral em Educação na UFPR.

References

ALMEIDA, Maria Elizabeth Biancocini de; VALENTE, José Armando. Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? São Paulo: Paulus, 2011.

BECKER, Fernando. Educação e construção de conhecimento. 2. ed. Porto Alegre: Penso, 2012.

BITTAR, Marilena. A abordagem instrumental para o estudo da integração da tecnologia na prática pedagógica do professor de matemática. Educar em Revista, Curitiba, número especial 01, p. 157-171, 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/nse1/11.pdf. Acesso em: 10 mar. 2020.

CORRÊA, Bárbara Drielle Roncoletta. Entre narrativas, gaiolas e voos: movimentos de integração de tecnologias digitais de uma professora dos anos iniciais. Orientadora: Suely Scherer. 2019. 188 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

LOBO DA COSTA, Nielce Meneguelo. Reflexões sobre tecnologia e mediação pedagógica na formação do professor de matemática. In: BELINE, Willian; LOBO DA COSTA, Nielce Meneguelo (Orgs.). Educação matemática, tecnologia e formação de professores: algumas reflexões. Campo Mourão: Editora da FECILCAM, 2010. p. 85-116.

MISHRA, Punya; KOEHLER, Matthew J. Technological pedagogical content knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Record, v. 108, n. 6, p. 1017-1054, Jun. 2006.

MORAES, Maria Cândida. Complexidade e currículo: por uma nova relação. Polis [on-line], v. 25, 2010. Disponível em: http://journals.openedition.org/ polis/573. Acesso em: 15 maio 2019.

PAPERT, Seymor. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Tradução Sandra Costa. Porto Alegre: Artmed, 2008.

RODRIGUES, Alessandra.; ALMEIDA, Maria Elizabeth Biancocini; VALENTE, José Armando. Currículo, narrativas digitais e formação de professores: experiências da pós-graduação à escola. Revista Portuguesa de Educação [on-line], v. 30, p. 61-83, jan./jun. 2017. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/374/37451307004.pdf. Acesso em: 23 fev. 2020.

SÁNCHEZ, Jaime. Integración curricular de TICs. Concepto y modelos. Enfoques Educacionales, v. 5, n. 1, p. 51-65, jan. 2003. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/261947915_Integracion_Curricular_de_TICs_Concepto_y_Modelos. Acesso em: 12 fev. 2020.

SATER, Almir Eduardo Melke; OLIVEIRA, Renato Teixeira de. Tocando em frente (letra de música). 1990. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=SWtjTkixv5M. Acesso em: 10 mar. 2020.

SCHERER, Suely. Integração de laptops educacionais às aulas de matemática: perspectivas em uma abordagem construcionista. In: ROSA, Maurício; BAIRRAL, Marcelo Almeida; AMARAL, Rúbia Barcelos (Orgs.). Educação matemática, tecnologias digitais e educação a distância: pesquisas contemporâneas. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2015. p. 163-186.

VALENTE, José Armando. Formação de professores: diferentes abordagens pedagógicas. In: VALENTE, José Armando (Org.). O computador na sociedade do conhecimento. Campinas/SP: Unicamp/Nied, 1999. p. 99-115

Published

2020-12-16

Issue

Section

Artigos