PEDAGOGICAL PRACTICES IN THE CONTEXT OF DIGITAL CULTURE: A CASE STUDY
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i1p34-56Keywords:
Digital inclusion, Digital culture, School, Pedagogical practices, Computing classroomAbstract
This article presents results of a research whose objective was to investigate the theoretical-practical relationships of digital inclusion processes in school educational spaces of the Municipal Education Network of Florianópolis, Santa Catarina, Brazil, having the concept of digital inclusion based on Marcon (2008) as reference. The qualitative study, of an exploratory nature, presents a cutoff of simple observations made in seven schools on the development of pedagogical practices in computing classrooms, with classes from the 4th or 5th grade of Elementary School. The results indicate that schools have been working in a digital inclusion perspective, with intentional planning, variation of technological resources, shared teaching and interaction among teachers and educational technology assistants.References
ALONSO, Katia Morosov et al. Aprender e ensinar em tempos de Cultura Digital. EmRede – Revista de Educação a Distância, Porto Alegre, v. 1, n. 1, p. 152-168, 2014. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/16. Acesso em: 31 mar. 2020.
BONILLA, Maria Helena. Educação e Inclusão Digital. GEC: Grupo de Pesquisa em Educação, Comunicação e Tecnologias. 2004. Disponível em: http://www.twiki.ufba.br/twiki/bin/view/GEC/MariaHelenaBonilla. Acesso em: 31 mar. 2020.
DAMIANI, Magda Floriana. Entendendo o trabalho colaborativo em educação e revelando seus benefícios. Educar em Revista, Curitiba, n. 31, p. 213-230, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602008000100013. Acesso em: 31 mar. 2020.
FLORIANÓPOLIS. Portaria Nº 596/2017. Define atribuições do professor auxiliar de Tecnologia Educacional. Florianópolis: Prefeitura de Florianópolis, Secretaria de Educação, [2017]. Disponível em: http://www.pmf.sc.gov.br/arquivos/arquivos/pdf/30_01_2018_14.18.55.4187be831d482c48ad36a69238820a3b.pdf. Acesso em: 20 fev. 2021.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
HARGREAVES, Andy. O ensino na sociedade do conhecimento. Educação na era da insegurança. Porto Alegre: Artmed, 2004.
KENSKI, Vani Moreira. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2012.
LEMOS, André. Prólogo. In: BONILLA, Maria Helena; PRETTO, Nelson de Luca (Orgs.). Inclusão Digital: polêmica contemporânea. v. 2. Salvador: EDUFBA, 2011. p. 15-21.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MACHADO, Juliana B. Os desafios da formação docente no contexto da inclusão digital: análise de práticas pedagógicas. In: REUNIÃO CIENTÍFICA DA REGIÃO SUL – ANPED SUL, 11., 2016, Curitiba. Anais eletrônicos [...]. Curitiba: ANPEd, 2016. Disponível em: http://www.anpedsul2016.ufpr.br/portal/wp-content/uploads/2015/11/EIXO6_JULIANA-BRAND%C3%83O-MACHADO.pdf. Acesso em: 18 fev. 2021.
MARCON, Karina. Processos educativos e comunicacionais na Cibercultura: Explorando Ações de Inclusão Digital. Orientador: Adriano Canabarro Teixeira. 2008. 137 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2008.
MARCON, Karina. A inclusão digital de educadores a distância: Estudo multicaso nas Universidades Abertas do Brasil e de Portugal. Orientadora: Marie Jane Soares Carvalho. 2015. 251 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.
NUNES, Áurea Rodrigues. Docência compartilhada e prática docente num contexto interdisciplinar: desafios e contribuições na transição do 5º para o 6º ano do Ensino Fundamental. Orientadora: Laurizete Ferragut Passos. 2018. 137 f. Dissertação (Mestrado em Educação: Formação de Formadores) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018.
SANTAELLA, Lucia. A aprendizagem ubíqua substitui a educação formal? ReCeT - Revista de Computação e Tecnologia da PUC-SP, São Paulo, v. II, n. 1, p. 17-22, 2010. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCET/article/view/3852. Acesso em: 31 mar. 2020.
SANTAELLA, Lucia. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013.
SIBILIA, Paula. Redes ou Paredes: A escola em tempos de dispersão. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
TEIXEIRA, Adriano Canabarro. Inclusão digital: novas perspectivas para a informática educativa. Ijuí: Editora Unijuí, 2010. Disponível em: http://usuarios.upf.br/~teixeira/livros/li-Adriano_Canabarro_Teixeira_com_Capa.pdf. Acesso em: 20 fev. 2021.
TRAVERSINI, Clarice Salete et al. Processos de inclusão e docência compartilhada no III ciclo. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 28, n. 2, p. 285-308, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982012000200013. Acesso em: 31 mar. 2020.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Organização didática da aula: um projeto colaborativo de ação imediata. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro (0rg.) Aula: gênese, dimensões, princípios e práticas. Campinas: Papirus, 2008. p. 267-298.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.