THE ACADEMIC AUTHORIZATION PROCESS SUPPORTED BY DIGITAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE DEVELOPMENT OF WEB CURRICULUM
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i4p1771-1790Keywords:
Academic authorship, Scientific writing, Digital Information and Communication Technologies (TDIC), Web curriculum, Curriculum.Abstract
In this article we seek to reflect on the contributions of digital information and communication technologies in the process of constituting academic authorship, by identifying challenges in the writing process of undergraduate students on the way to contributing to the development of web curriculum. This research, using a quantitative method, was composed of a sample of 117 undergraduate students. The results show that digital information and communication technologies that can support the academic authorship process are those that value collaboration and co-ordination, allow the use of augmented reality and games to develop writing skills. In this way, the contributions coming from the relationship between digital information and communication technologies and academic authorship can be potentializing by web curriculum.References
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Integração de currículo e tecnologias: a emergência de web currículo. In: ENDIPE – ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO, 15., 2010, Belo Horizonte. Anais eletrônicos [...]. Belo Horizonte: UFMG, 2010.
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Integração currículo e Tecnologias de Informação e Comunicação: web currículo e formação de professores. 2019. Tese (Livre-docência) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019.
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; ALVES, Dom Robson Medeiros; LEMOS, Silvana Donadio Vilela. Web currículo: aprendizagem, pesquisa e conhecimento com o uso de tecnologias digitais. São Paulo: Letra Capital, 2014.
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; VALENTE, José Armando. Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? São Paulo: Paulus, 2011.
ALVES, Marcos Fernando Soares; MANTOVANI, Kátia Luiza. Identificação do perfil dos acadêmicos de engenharia como uma medida de combate à evasão. Revista de Ensino de Engenharia, v. 35, n. 2, 2017. Disponível em: http://revista.educacao.ws/revista/index.php/abenge/article/view/464. Acesso em: 25 jan. 2020.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. Acesso em: 25 jan. 2020.
BUZATO, Marcelo El Khouri. Cultura digital, educação e letramento: conflitos, desafios, perspectivas. In: HÖFLING, Camila. (Org.). Jornada de letras. São Carlos: Editora da UFSCar, 2010. p. 69-88.
COMAS, Ruben.; SUREDA, Jaume.; OLIVER, Miquel. Prácticas de citación y plagio académico en la elaboración textual del alumnado universitario. Education in the Knowledge Society (EKS), v. 12, n. 1, p. 359-385, 2011. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/2010/201021400017.pdf. Acesso em: 03 fev. 2020.
FERNANDES, João et al. An integrated approach to develop professional and technical skills for informatics engineering students. European Journal of Engineering Education, v. 37, n. 2, p. 167-177, 2012. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03043797.2012.666517. Acesso em: 03 fev 2020.
FERNANDEZ, Miriam; ALANI, Harith. Online misinformation: challenges and future directions. In: WWW’18 COMPANION: The 2018 WEB CONFERENCE COMPANION. ACM, New York, 2018, p. 595-602.
FLORE, Massimo; et al. Understanding citizens’ vulnerabilities to disinformation and data-driven propaganda. EUR 29741 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2019.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2004.
GOLDSMITH, Rosalie; WILLEY, Keith.; BOUD, David. How can writing develop students’ deep approaches to learning in the engineering curriculum? AAEE Conference, 2012, Melbourne, Australia.
GOMES, Angela Maria de Castro. Escrita de Si. Escrita da História. Rio de janeiro: FGV, 2004.
GROHE, Bonnie; SCHROEDER, Julie; DAVIS, Sherree R. B. Using online Resources to improve writing skills and attitudes about writing and plagiarism of criminal justice students. Journal on Excellence in College Teaching, v. 24, n. 1, p. 23-45, 2013. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ1005170. Acesso em: 20 fev. 2020
IRETON, Cherilyn.; POSETTI, Julie. Journalism, fake news & disinformation: handbook for journalism education and training. Unesco Publishing, 2018.
LIBERALI, F. et al. Projeto Digit-M-Ed Brasil: uma proposta de desencapsulação da aprendizagem escolar por meio dos multiletramentos. Prolíngua, João Pessoa, v. 10, p. 2-17, 2016. Disponível em: http://periodicos.ufpb.br/index.php/prolingua/article/view/28690. Acesso em: 27 abr. 2020.
MATTA, Cláudia Eliane da; FURLANI, Juliana Maria Sampaio; SANTOS, Priscila Costa. Análise do uso das TIC em sequências didáticas de professores da Educação Básica. ieTIC2019: Atas de Conferência, Bragança: Instituto Politécnico, 2019. Disponível em: https://bibliotecadigital.ipb.pt/bitstream/10198/17747/6/atas-ieTIC19.pdf. Acesso em: 28 mar. 2020.
MENDES, Karina; SILVEIRA, Renata.; GALVÃO, Cristina. Uso de gerenciador de referências bibliográficas na seleção dos estudos primários em revisão integrativa. Texto & Contexto Enfermagem, 28, 2019.
OKADA, Alexandra; et al. Authentication for online assessment: a mixed-method study. British Journal of Educational Technology (Early Access), 2018.
OLIVIA-DIMITRINA, Nechita; CASANOVAS, Montserrat; CAPDEVILA, Yolanda. Academic writing and the internet: cyber-plagiarism amongst university students. Journal of New Approaches in Educational Research, v. 8, n. 2, p. 112-125, 2019. Disponível em: https://naerjournal.ua.es/article/view/v8n2-3. Acesso em: 20 out. 2020.
PARACHA, Munizay; et al. Scholarly impact of student authorship on surgical research. The American Journal of Surgery, v. 217, v. 1, p. 175-179, 2019. DOI: 10.1016/j.amjsurg.2018.07.045. Disponível em: https://kopernio.com/viewer?doi=10.1016%2Fj.amjsurg.2018.07.045&token=WzEzNDU2NDEsIjEwLjEwMTYvai5hbWpzdXJnLjIwMTguMDcuMDQ1Il0.W3EL7ZpYj-E9lKFgWd_-iLhdxMQ. Acesso em: 27 abr. 2020.
PONCE, Branca Jurema; ROSA, Sanny da. Políticas curriculares do Estado brasileiro, trabalho docente e função dos professores como intelectuais. Revista Teias, v. 15, n. 39, p. 43-58, 2014. Disponível em: https://kopernio.com/viewer?doi=10.12957/teias&route=6. Acesso em: 03 mar. 2020.
PRETTO, Nelson de Luca; ASSIS, Alessandra. Cultura digital e educação: redes já. In: PRETTO, Nelson de Luca; SILVEIRA, Sérgio Amadeu da. Além das redes de colaboração: internet, diversidade cultural e tecnologias do poder. Salvador: EDUFBA, 2008. p. 75-83.
RODRIGUES, Alessandra. Narrativas digitais, autoria e currículo na formação de professores mediada pelas tecnologias: uma narrativa-tese. Orientadora: Maria Elizabeth B. T. M. P. de Almeida. 2017. 274 f. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017. Versões impressa e eletrônica. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/20196. Acesso em: 03 mar. 2020.
SANTOS, Priscila Costa; MATTA, Cláudia Eliane da; OKADA, Alexandra. Autoria no ensino superior: caminhos a serem trilhados. In: SEMINÁRIO WEB CURRÍCULO, 6., 2019, São Paulo. Anais... São Paulo: PUC, 2019. e-book. p. 94-103. Disponível em: http://www4.pucsp.br/webcurriculo/downloads/ANAIS-VI-SEMINARIO-WEB-CURRICULO-EDUCACAO-E-HUMANISMO.pdf. Acesso em: 28 mar. 2019.
SANTOS, Priscila Costa; OKADA, Alexandra; ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Writing skills and technology in undergraduate and postgraduate programmes. ieTIC2019: Atas de Conferência, Bragança: Instituto Politécnico, 2019. Disponível em: https://bibliotecadigital.ipb.pt/bitstream/10198/17747/6/atas-ieTIC19.pdf. Acesso em: 28 mar. 2020.
SANTAELLA, Lucia. Desafios da ubiquidade para a educação. Revista Ensino Superior Unicamp, v. 9, p. 19-28, 2013. Disponível em: https://www.revistaensinosuperior.gr.unicamp.br/edicoes/edicoes/ed09_abril2013/NMES_1.pdf. Acesso em: 03 mar. 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.