DIGITAL CULTURE IN A COURSE OF ENGLISH-LANGUAGE TEACHING UNDERGRADUATE PROGRAM: A CASE STUDY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i2p785-805

Keywords:

Estudio de caso, TDIC, Cultura digital, Licenciatura en Letras-Inglés, UFPA.

Abstract

The main objective of this paper is to present a case study with two students of Language Teaching Undergraduate Program about the use of Information and Communication Digital Technologies(ICDT) in English learning. The theoretical framework is based on the principles of digital culture (PRENSKY, 2001, 2012; BUCKINGHAM, 2010; IANNONE; ALMEIDA; VALENTE, 2016, ALMEIDA et al., 2017; ALONSO, 2017; among others) as a way of integrating it into the classroom environment in Brazilian context. Students will also be able to appropriate of digital media and technologies, pedagogical and consciously. As for the methods, this research is considered as a qualitative case study (ANDRÉ, 2013; GERRING, 2019). The research instruments used were reflective reports, a interview and Facebook activities. The research data were generated in a specific curricular subject on technologies of the English-language teaching undergraduate program at Universidade Federal do Pará (UFPA). The results point out that ICDT can contribute to an innovative practice of the teacher when he/she leaves traditional teaching practices, for instance. Technologies can also allow the teacher to better understand the students´ needs. In addition, teacher needs to adapt himself/herself to the digital world and help the student to be autonomous in their learning. Therefore, it is worth mentioning that all innovation needs to be taught and in order to help the student from his/her needs. The use of ICDT is no different in the classroom for pedagogical use.

Author Biography

Marcus Souza Araújo, Universidade Federal do Pará

Marcus de Souza Araújo é professor efetivo de Língua Inglesa da Universidade Federal do Pará - Faculdade de Letras Estrangeiras Modernas (FALEM) e Programa de Pós-Graduação Criatividade e Inovação em Metodologias do Ensino Superior (PPGCIMES). É licenciado em Letras com habilitação em Língua Portuguesa e Língua Inglesa, ambos pela UFPA. Possui Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela PUC-SP. Mestrado em Linguística pela UFPA. Fez sua especialização em Língua Inglesa pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais Entre seus interesses de pesquisa, destacam-se Línguas para Fins Específicos, leitura em língua estrangeira, livro didático, preparação de material didático, formação de professor, letramentos (digitais), tecnologias digitais e gêneros textuais/discursivos.

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Published

2020-06-26

Issue

Section

Dossiê Temático 2020: Web Currículo: Educação e humanismo