AND DUST ITSELF OFF: MAKING THE CURRICULUM MOVE IN COMPOSITION WITH CINEMATOGRAPHIC IMAGES AND TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i4p1895-1914Keywords:
Conversation networks, Cinematographic images, Curricula, Teacher trainingAbstract
This paper presents part of the results of a study that held meetings with teachers from two municipal institutions for early childhood education, located in the capital of Espírito Santo, Vitória, to think of the power of cinematographic images as triggers of conversation networks that enable the creation of lines of life for school. As a methodology, the study used images-cinema and conversation networks to weave the combinations that make curricula move at school. It argues that the encounters with cinematographic images followed by networks of conversations enable the expansion of intensive forces, experimentation and the exploration of what is unthinkable for curricula and for childhoods, creating possibilities for action by teachers.References
CARVALHO, Janete Magalhães. O cotidiano escolar como comunidade de afetos. Petrópolis: DP et Aliii; Brasília, DF: CNPq, 2009.
CARVALHO, Janete Magalhães. A problematização pelo uso das imagens-movimento e imagens-tempo na pesquisa com o cotidiano escolar. In: GARCIA, Alexandra; OLIVEIRA, Inês Barbosa de (Orgs.). Aventuras de conhecimento: utopias vivenciadas nas pesquisas em educação. Petrópolis: De Petrus; Rio de Janeiro: Faperj, 2014. p. 159-177.
CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano: as artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.
DELEUZE, Gilles. A imanência, uma vida... Educação e Realidade, Rio Grande do Sul, v. 27, n. 2, p. 10-18, 2002. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/31079. Acesso em: 10 fev. 2019.
DELEUZE, Gilles. Proust e os signos. Tradução Antônio Pichet e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.
DELEUZE, Gilles. Conversações. Tradução de Souza Dias. São Paulo: Editora 34, 2010.
DELEUZE, Gilles. Imagem-tempo: cinema 2. Tradução Peter Pál Pelbart. Lisboa: Ed. Documenta, 2015.
DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. Tradução José Gabriel Cunha. Lisboa:
Relógio d’água, 1977.
KASTRUP, Virgínia; PASSOS, Eduardo. Cartografar é traçar um plano comum. Fractal: Revista de Psicologia, Niterói, v. 27, n. 2, p. 587-604, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1984-02922013000200004&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 18 ago. 2019.
KRETLI, Sandra; DELBONI, Tania. Dando língua aos afetos que pedem passagem: a potência das pesquisas com os cotidianos. In: GARCIA, Alexandra; OLIVEIRA, Inês Barbosa de (Orgs.). Aventuras de conhecimento: utopias vivenciadas nas pesquisas em educação. Petrópolis: De Petrus; Rio de Janeiro: Faperj, 2014. p.177-191.
LINS, Daniel. O pensamento nômade. Nietzsche: vida nômade ou estadia sem lugar. Revista Lampejo, Fortaleza, v. 6, n. 2, p. 271-286, ago./set. 2017. Disponível em: https://revistalampejo.org/edicoes/edicao-12-vol_6_n_2/dossie/1%20-%20O%20PENSAMENTO%20N%C3%94MADE.pdf. Acesso em: 15 ago. 2019.
OLIVEIRA, Thiago Ranniery Moreira; PARAÍSO, Marlucy Alves. Mapas, dança, desenhos: a cartografia como método de pesquisa em educação. Pro-Posições, Campinas, v. 23, n. 3 (69), p. 159-178, set./dez. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/pp/v23n3/10.pdf. Acesso em: 10 set. 2019.
PARAÍSO, Marlucy Alves. Diferença no currículo. Cadernos de Pesquisa, v. 40, n. 140, p. 587-604, maio/ago. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-15742010000200014&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 12 ago. 2019.
PARAÍSO, Marlucy Alves. Um currículo entre formas e forças. Educação, Porto Alegre, v. 38, n. 1, p. 49-58, jan./abr. 2015. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/18443. Acesso em: 10 de julho de 2019.
ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina; Editora da UFRGS, 2007.
SPINOZA, Benedictus de. Ética. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
TADEU, Tomaz. Arte do encontro e da composição: Espinosa + Currículo + Deleuze. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 27, n. 2, jul./dez. 2002. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/25915. Acesso em: 15 ago. 2019.
ZOURABICHVILI, François. Deleuze: uma filosofia do acontecimento. São Paulo: Editora 34, 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.