RATIONALITY OF CURRICULAR DEVELOPMENT IN MOZAMBICAN RURAL FAMILY SCHOOLS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i1p497-516

Keywords:

Curriculum, Curriculum development, Integral human formation, Alternation pedagogy

Abstract

The research supporting this article was intended to revive the efforts of Rural Family Schools (EFRs) practicing Alternation Pedagogy in the Republic of Mozambique. This is a study that used the dialectical method and aimed primarily at evaluating the rationality of the curriculum developed in Pedagogy of Alternation. The research results were achieved by applying the content analysis technique. They revealed that, in the Mozambican context, the rationality of a curriculum developed in Pedagogy of Alternation focuses on the need for young people in rural areas to enjoy the right to access a decent professional education, preserving indigenous values and; in the commitment of Rural Family Schools to produce comprehensive, humanized, quality education, as well as to face the challenges of the world of work in today's society.

Author Biographies

Janinha Gerke, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, Espírito Santo

Professora adjunta da Universidade Federal do Espírito Santo, Departamento de Educação, Política e Sociedade, Licenciatura em Educação do Campo. Graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia pelo Centro Universitário São Camilo (2003), Mestrado (2007) e Doutorado (2014) em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação, do Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo com pesquisas na linha de Cultura, Currículo e Formação de Educadores. Tem experiência na área de Educação, com ênfase na Formação de Professores e Educação do Campo, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação de Professores, Ensino-aprendizagem, Educação do Campo, Pedagogia da Alternância e Gestão Educacional. Trabalhou como docente nas Escolas Famílias Agrícolas, tutora no curso de Especialização em Educação do Campo (2009/2010) e professora pesquisadora do curso de aperfeiçoamento em Educação do Campo (2013 -2014), na modalidade a distância, pela UaB. Atuou como Secretária Municipal de Educação do Município de Anchieta. É Membro do Grupo de Investigação Internacional do Sistema Dual-Alternância, coordenado pela professora Drª Claúdia Gagnon, Universidade de Sherbrooke, Canadá e do grupo de Pesquisa CNPq Culturas, Parcerias e Educação do Campo. Autora dos livros: "Formação e Profissão Docente do Campo"; "Formação de Professores na Pedagogia da Alternância: Saberes e Fazeres do Campo".

Tané Joaquim Sinalo, Universidade Católica de Moçambique, Faculdade de Engenharia, Chimoio

Licenciado em Ensino de Língua Portuguesa (Universidade Católica de Moçambique ─ Centro de Ensino a Distância ‒ Beira). Mestrando em Gestão Estratégica de Recursos Humanos (Universidade Jean Piaget de Moçambique/Beira). Mestrando em Gestão e Administração Educacional (Universidade Católica de Moçambique ─ Faculdade de Engenharia/Chimoio). Director do Instituto Médio Agrário de Mangunde (EFR de Mangunde ─ Chibabava/Sofala/Moçambique)

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Published

2021-03-30

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Artigos