RATIONALITY OF CURRICULAR DEVELOPMENT IN MOZAMBICAN RURAL FAMILY SCHOOLS
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i1p497-516Keywords:
Curriculum, Curriculum development, Integral human formation, Alternation pedagogyAbstract
The research supporting this article was intended to revive the efforts of Rural Family Schools (EFRs) practicing Alternation Pedagogy in the Republic of Mozambique. This is a study that used the dialectical method and aimed primarily at evaluating the rationality of the curriculum developed in Pedagogy of Alternation. The research results were achieved by applying the content analysis technique. They revealed that, in the Mozambican context, the rationality of a curriculum developed in Pedagogy of Alternation focuses on the need for young people in rural areas to enjoy the right to access a decent professional education, preserving indigenous values and; in the commitment of Rural Family Schools to produce comprehensive, humanized, quality education, as well as to face the challenges of the world of work in today's society.References
ALVES, José Matias. O Projeto Fénix e a progressiva transformação da gramática escolar. In: ALVES, José Matias; MOREIRA, Luísa Tavares (Orgs.). Projeto Fénix: as artes do voo e as ciências da navegação. Porto: FEeP/UCP, 2012. p. 83-120.
APPLE, Michael. Os professores e o currículo: abordagens sociológicas. Lisboa: Educa, 1997.
AZEVEDO, Joaquim. Como construir uma escola de qualidade para todos, onde se aprende melhor? In: AZEVEDO, Joaquim de; ALVES, José Matias (Orgs.). Projeto Fénix ‒ mais sucesso para todos: memórias e dinâmicas de construção do sucesso escolar. Porto: FEeP/UCP, 2010. p. 13-30.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BRASIL. Indicadores da qualidade na educação. Unicef, PNUD, Inep-MEC (Coord.). São Paulo: Ação Educativa, 2004. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Consescol/ce_indqua.pdf Acesso em: 10 mar. 2020.
BROUWER, Roland; BRITO, Lídia; MENETE, Zélia. Educação, formação profissional e poder. In: BRITO, Lídia et al. (Orgs.). Desafios para Moçambique, 2010. Maputo: IESE, 2009. p. 273-296.
CARNEIRO, Roberto. The future of knowledge acquisition and sharing (A Contribution to “Vision 2025”). Paris: UNESCO, 2009.
CONTRERAS, José Domingo. Enseñanza, curriculum y professorado. Madrid: Akal, 1990.
DOURADO, Luis Fernandes; OLIVEIRA, João Ferreira de; SANTOS, Catarina de Almeida. A qualidade da educação: conceitos e definições. Brasília: INEP, 2007.
FREIXO, Manuel João Vaz. Metodologia científica: fundamentos, métodos e técnicas. Lisboa: Instituto Piaget, 2009.
GARANDERIE, Antônio de la. Crítica da razão pedagógica. Lisboa: Instituto Piaget, 1997.
GARCIA, Sandra Regina de Oliveira. Educação Profissional Integrada ao Ensino Médio no Paraná: avanços e desafios. Orientadora: Acácia Zeneida Kuenzer. 2009. 147 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Setor de Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2009.
GARCÍA-MARIRRODRIGA, Roberto; PUIG-CALVÓ, Pedro. Formação em alternância e desenvolvimento local: o movimento educativo dos CEFFA no mundo. Belo Horizonte: O Lutador, 2010.
GERKE DE JESUS, Janinha. Formação dos professores na pedagogia da alternância: saberes e fazeres do campo. Vitória: GM, 2011.
GERKE, Janinha; SANTOS, Silvanete Pereira dos. Alternância e seus 50 anos: uma possibilidade formativa da educação do campo. Rev. Bras. Educ. Camp., v. 4, e 7292, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.20873/uft.rbec.e7292. Acesso em: 10 mar. 2020.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 2. ed. São Paulo: Atlas, 1994.
GIMONET, Jean Claude. Nascimento e desenvolvimento de um movimento educativo: as casas familiares rurais de educação e formação. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DA PEDAGOGIA DA ALTERNÂNCIA: Alternância e Desenvolvimento, 1., 1999, Salvador. Anais... Salvador: Unefab, 1999. p. 39-48.
GOODSON, Ivor. The making of curriculum. London: Falmer Press, 1988.
GRUNDY, Shirley. Curriculum: product or praxis? London: The Falmer Press, 1987.
HABERMAS, Jürgen. Teoria y praxis. Tradução Salvador Mas Torres e Carlos Moya Espi. Madrid: Tecnos, 1987.
ILLICH, Ivan. Sociedade sem escolas. Tradução Lúcia Mathilde Endlich Orth. 7. ed. Petrópolis: Vozes,1985.
KEMMIS, Stephen. El curriculum: más allá de la reproducción. Madrid: Morata, 1988.
KLIEBARDE, Hebert. Curriculum theory: give me a “for instance”. Curriculum Inquiry, v. 6, n. 4, p. 257-269, 1977.
KUENZER, Acácia Zeneida. Da dualidade assumida à dualidade negada: o discurso da flexibilização justifica a inclusão excludente. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 1153-1178, out. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73302007000300024&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 10 mar. 2020.
LAHIRE, Bernard. O homem plural: as molas da acção. Lisboa: Instituto Piaget, 2001.
LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
MAPUTO. Agenda 25: visão e estratégias da Nação. Comitê de Conselheiros da Agenda 2025. Maputo: Elo Gráfico, 2003. Disponível em https://issuu.com/laquefrancisco/docs/agenda-2025-2013__1_ Acesso em: 16 mar. 2020.
MCCUTCHEON, Gail. What in the world is curriculum theory? Theory into Practice, v. 21, n. 1, p. 18-22, 1982. Disponível em: 10.1080/00405848209542975. Acesso em: 10 mar. 2020.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Brasília: UNESCO, 2003.
OLIVEIRA, Lia Maria Teixeira; CAMPOS, Marília. Educação básica no campo. In: CALDART, Roseli Salete et al. (Orgs.). Dicionário da educação do campo. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2012. p. 237-246.
OLIVEIRA, Maxwell Ferreira. Metodologia científica: um manual para a realização de pesquisas em administração. Catalão: Universidade Federal de Goiás, 2011.
PACHECO, José Augusto. Currículo: teoria e práxis. Porto: Porto Editora, 2001.
PINA, Taciana Petean. A influência da Pedagogia de Alternância na formação de jovens sucessores da agricultura familiar: a Escola Técnica Estadual (Etec) de Andrina como promotora de valorização do modo de vida rural. Orientador: Antônio Lázaro Sant Ana. 2017. Tese (Doutorado em Agronomia) – Faculdade de Engenharia da Universidade Estadual Paulista, Ilha Solteira, São Paulo, 2017.
RIBEIRO, Antônio Carrilho. Desenvolvimento curricular: para a compreensão crítica da educação. 8. ed. Lisboa: Texto Editora, 1999.
ROLDÃO, Maria do Céu. Gestão curricular: fundamentos e práticas. Lisboa: DEB, 1999.
ROLDÃO, Maria do Céu. Gestão intermédia: conselhos de turma e departamentos curriculares. In: BETTENCOURT, Ana Maria (Coord.). Materiais de apoio a trabalho de professores. Opúsculo n. 1. ME e ESSE de Setúbal, 2008. p. 131-140.
TABA, Hilda. Elaboración del currículo. 6. ed. Buenos Aires: Troquel, 1983.
ZABALZA, Miguel. Diseñoy desarrollo curricular. Madrid: Morata, 1987.
ZABALZA, Miguel. Planificação e desenvolvimento curricular na escola. Porto: Edições ASA, 1992.
ZAIS, Robert. Curriculum: principles and foundations. New York: Harper & Row, Publishers, 1976.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.