THE CURRICULAR STAGE IN THE DETAILED CONTEXT: THE RELATIONSHIP BETWEEN THEORY AND PRACTICE IN THE FORMATION OF THE PEDAGOGUE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i2p761-784

Keywords:

Intellectual teacher, Pedagogy, Theory and practice, Supervised Curricular Internship, Reflective reporting.

Abstract

The relation theory and practice has been widely discussed in the Pedagogy Courses, with the Supervised Curricular Internship being an important element in the Teacher Training process. The Internship is understood as one of the spaces that allows the effective knowledge and knowledge required for teaching practice. Based on this understanding, this study sought to analyze how the relationship between theory and practice in the development process in the three Curricular Stages (Early Childhood Education, Elementary Education and Non-school Spaces) of the distance Pedagogy Course of the State University of Mato Grosso/UNEMAT, offered by Universidade Aberta do Brasil / UAB. Throughout the research, the documentary analysis of the Pedagogical Political Project of the UNEMAT/UAB Pedagogy Course, of the regulation pertinent to the Curricular Internship, of the pedagogical practice carried out in the exercise of teaching and of the reflective reports constructed by the students in the process of initial formation was carried out. The research was carried out with a group of 15 students. The elaboration of the internship projects, the face-to-face interactions and the distance and conducting in the classroom were observed. In this article we prioritize reflective reporting. The results pointed out that the experience of the Curricular Internship needs to potentiate the exercise of critical reflection on the teaching practices and the teaching knowledge, which implies problematization and exchanges of experiences and knowledge for the collective work and for understanding the school as a singular context of teacher training. The analyzes were carried out considering the Project of the Pedagogy Course that corroborates with the thought of teacher as transforming intellectual, discussed by Giroux (1999). It is assumed that the supervised curricular stage has the fundamental function that is not only to take the theoretical knowledge to the field of practice, but to understand it, to elaborate it, thinking the reality lived by the future teacher.

Author Biographies

Ana Paula Kuhn, Universidade Estadual de Mato Grosso

Graduada em Pedagogia, Mestre e Doutora em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso. Especialista em Formação de Orientadores acadêmicos para a Modalidade de Educação a Distância pela UFMT e também em Gestão e Planejamento Escolar, pela Associação Varzeagrandense de Ensino e Cultura. Desde 2007 é professora efetiva da UNEMAT (Universidade do Estado de Mato Grosso) na área de Metodologia. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem, atuando por cinco anos como orientadora acadêmica no Curso de formação de professores na Modalidade a Distância oferecido pela Universidade Federal de Mato Grosso.

Cristiano Maciel, Universidade Federal de Mato Grosso

Cristiano Maciel possui graduação em Bacharelado em Informática pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (1995), Especialização em Avaliação Educacional pela Universidade Federal do Mato Grosso (1998), Mestrado em Ciências da Computação pela Universidade Federal de Santa Catarina (1997) e Doutorado em Ciência da Computação pela Universidade Federal Fluminense (UFF), com estágio na Universidade de Coimbra, em Portugal (2008). Possui experiência tanto docente quanto administrativa e possui publicacões nas áreas de Ciência da Computação e da Educação. Atualmente é Professor Associado II do Instituto de Computação da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), professor do Programa de Pós-Graduação em Educação, pesquisador do Laboratório de Ambientes Virtuais Interativos (LAVI) e Laboratório de Estudos sobre Tecnologias da Informação e Comunicação na Educação (LeTECE); e Diretor Geral da Fundação de Apoio e Desenvolvimento da UFMT (Fundação Uniselva). É Diretor de Eventos e Comissões Especiais da Sociedade Brasileira de Computação (SBC) e Coordenador do Programa Meninas Digitais. É Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq. Seus interesses são pelas áreas de aplicações Internet, interação humano-computador, engenharia de software, gerência de projetos, redes sociais, governo eletrônico, legado digital pós-morte e tecnologias na educação.

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Published

2020-06-26

Issue

Section

Dossiê Temático 2020: Web Currículo: Educação e humanismo