SCHOOL CULTURES AND SHORT CURRICULUM: TEACHING WITH EPISODES OF SITUATED LEARNING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i2p545-567

Keywords:

Digital Culture, Curriculum, Situated Learning Episodes.

Abstract

The article reflects on challenges created by complexity and digital culture in schools and curriculums from an historical and cultural perspective. Metaphors used for a curriculum indicate perspectives on the world and education and simultaneously express aspects of the imagination in relation to school challenges. In this context, the article presents opportunities for disruptive practices based on the idea of the “short curriculum” present in the Situated Learning Episodes methodology, highlighting narratives of higher education students. The article concludes that the Episodes of Situated Learning methodology can be considered an optional approach to curriculum; because it deconstructs the rigid framework of traditional school pedagogy. It reconceptualizes curriculum as a text to be built and rebuilt through pedagogical practice, in mediations and interactions among teachers and students, and in dialogues with cultures in and outside schools.

Author Biographies

Pier Cesare Rivoltella, Universita Cattolica del Sacro Cuore di Milano - UCSC

Possui doutorado em Filosofia pela Universita Cattolica del Sacro Cuore di Milano(1988). Atualmente é professor adjunto da Universita Cattolica del Sacro Cuore di Milano

Monica Fantin, UFSC

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina com Estágio no Exterior, na UCSC, Milão, Itália. Realizou Pós-Doutorado em Estética no Departamento de Filosofia da Università Cattolica del Sacro Cuore, Milano. Professora Associada do Centro de Educação da Universidade Federal de Santa Catarina

References

ALVES, Nilda. Formação de docentes e currículos para além da resistência. Revista Brasileira de Educação, v.22, n. 71, 2017.

ARENDT, Hannah. Entre passado e futuro. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 1997.

AUSUBEL, David P. The Psychology of Meaningful Verbal Learning. New York: Grune & Stratton, 1963.

FRANCESCH, Joan D. Elogio de l'educacion lenta. Barcelona: Editorial Grào, 2009.

FREINET, Celestin, SALENGROS, Roger. Moderniser l'école. Paris: Bibliothèque de l'école moderne 1960.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade: e outros escritos. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1979.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 23 ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2016.

GARDNER, Howard. The unschooled mind: How children think and how schools should teach. New York: Basic Books 1991.

HIMANEN, Pekka. The Hacker Ethic. The Spirit of Information Age. London: Martin Secker & Warburg 2001.

ITO, Misuko; BAUMER, Sonja; BITTANTI, Matteo; BOYD, Danah; CODY, Rachel;HERR-STEPHENSON, Becky et al. Hanging Out, Messing Around, and Geeking Out:Kids Living and Learning with New Media. Boston Mass: The MIT Press, 2010.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2009.

LATOUR, Bruno. Reagregando o social: uma introdução à teoria do Ator-Rede. Salvador: EDUFBA, 2012.

LAURILLARD, Diana. Teaching as a Design Science: Building Pedagogical Patterns for Learning and Technology. London: Routledge, 2012.

MAZUR, Eric. Peer Instruction: getting students to think in class. New York: American Institute of Pyisics, 2007.

MOREIRA, Antonio F. B.; SILVA, Tomás T. Sociologia e teoria crítica do currículo: uma introdução. In: MOREIRA, Antonio F. B.; SILVA, Tomás T. (Orgs.). Curriculo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 1995. p. 7-37.

PRETTO, Nelson. Mídia, currículo e o negócio da educação. VI Colóquio sobre Questões curriculares. 2004. Disponível em:

https://blog.ufba.br/nlpretto/files/2009/11/pretto_cur_midia_1_1enviado.pdf. Acesso em: 30 set. 2017.

PRETTO, Nelson. Educações, Culturas e Hackers: escritos e reflexões. Salvador: EDUFBA, 2017.

RIVOLTELLA, Pier Cesare. Fare Didattica con gli EAS. Brescia: La Scuola, 2013.

RIVOLTELLA, Pier Cesare. Didattica inclusiva con gli EAS. Brescia: La Sucola, 2015.

RIVOLTELLA, Pier Cesare. Che cos’è un EAS: L’idea, il metodo, la didatica. Brescia: La Scuola, 2016.

RIVOLTELLA, Pier Cesare. Un’idea di scuola. Morcelliana. Brescia, 2018.

RIVOLTELLA, Pier Cesare. Tempi di lettura. Media, pensiero, accelerazione. Brescie: Scholé 2020.

RIVOLTELLA, Pier Cesare; ROSSI, Pier Giuseppe. Il corpo e la macchina. Tecnologie, cultufra, educazione. Brescia: Scholé 2019.

SANKEY, Michael; BIRCH, Dawn. & GARDINER, Michael. Engaging students through multimodal learning environments. Proceedings ascilite Sydney, 2010. Disponível em:

http://ascilite.org.au/conferences/sydney10/procs/Sankey-full.pdf. Acesso em: 20 abr 2020.

SIBILIA, Paula. O show do eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.

SIBILIA, Paula. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Rio de Janeiro, Contraponto, 2012.

SILVA, Tomaz T. Identidades Terminais: as transformações na política da pedagogia e na pedagogia da política. Petrópolis: Vozes, 1996.

Published

2020-06-26

Issue

Section

Dossiê Temático 2020: Web Currículo: Educação e humanismo