Curriculum memories of the municipality of Santo André (2005-2016)

(dis)continuities and resistances

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i1p444-469

Keywords:

curricular memories, curricular policies, curriculum, Santo André

Abstract

This article is the result of a research work that aimed to rescue curricular memories of Santo André, municipality located int the Greater ABC Paulista Region of São Paulo. The study took place during debates and clashes held within this municipal education system in the context of discussions on the Common National Curricular Base (BNCC) throughout 2017. The article examines and discusses the continuities and discontinuities of curricular policies through analysis of official documents and interviews with teachers who worked between 2005 and 2016 in three different municipal administrations. Drawing on contributions from critical theories of curriculum, it is emphasized that curricular memories are public goods that must be preserved as a form of resistance to the attacks against democracy that are taking place in the current scenario of Brazilian educational policies.

Author Biographies

Maria de Lara Terna Garcia Mancilha, Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)

Professora de Educação Infantil e Ensino Fundamental (anos iniciais) da rede municipal de Santo André, atuando em função gratificada como Coordenadora Pedagógica desde 2017. Mestre em Educação pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) - linha de pesquisa Políticas e Gestão da Educação, Pesquisadora do grupo de Pesquisa Gestão Democrática e Qualidade Social da Educação; Professora do Instituto Brasileiro de Formação de educadores (IBFE).

Sanny Silva da Rosa, Universidade Municipal de São Caetano do Sul

Doutora em Educação (Currículo) pela PUC-SP (1996); estudos de pós-doutoramento em Políticas Educacionais pelo Institute of Education, University College London (2010-11); professora e pesquisadora do Programa de pós-graduação em Educação da Universidade Municipal de São Caetano do Sul. Líder do grupo de pesquisa Gestão Democrática e Qualidade Social da Educação.

References

APPLE, Michael W. A luta pela democracia na educação crítica. Revista e-Curriculum, v. 15, n. 4, p. 894-926, out/dez, 2017. Disponível em: https://ken.pucsp.br/curriculum/article/viewFile/35530/24420. Acesso em: 10 maio 2020.

APPLE, Michael W. Ideologia e Currículo. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

ARROYO, Miguel. Currículo, território em disputa. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/base-nacional-comum-curricular-bncc. Acesso em: 03 maio 2019.

CAMPOS, Maria Malta. A mulher, a criança e seus direitos. Cadernos de Pesquisa, v. 106, p. 117-127, 1999. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/dG4c4PNgJfqQL49gYs89wxK/abstract/?lang=pt. Acesso em: 03 maio 2020

CHIZZOTTI, Antonio; PONCE, Branca Jurema. O currículo e os sistemas de ensino no Brasil. Currículo sem Fronteiras, v.12, n. 3, p.25-36, set/dez. 2012. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol12iss3articles/chizzotti-ponce.pdf. Acesso em: 03 maio 2020

CONEXÃO ESCOLA. Especial Balanço 2021. Newsletter da Educação da Prefeitura de Santo André. Santo André, dez. 2021. Disponível em: http://santoandre.educaon.com.br/. Acesso em: 05 fev. 2022.

DIÁRIO REGIONAL. Santo André assina protocolo de intenções com instituição especializada em ensino híbrido. Diário Regional, 06 fev. 2021. Disponível em: https://www.diarioregional.com.br/santo-andre-assina-protocolo-de-intencoes-com-instituicao-especializada-em-ensino-hibrido/. Acesso em: 05 fev. 2022.

DUARTE, Newton. As pedagogias do "aprender a aprender" e algumas ilusões da assim chamada sociedade do conhecimento. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 18, p. 35-40, Dec. 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/KtKJTDHPd99JqYSGpQfD5pj/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 22 mar 2022

FRANGELLA, Rita de Cássia Prazeres; MENDES, Juliana Camila Barbosa. “O que é o bom resultado?” Indagando o sentido da avaliação e das suas articulações curriculares. Ensaio: aval. pol. public. Educ. v.26, n. 99, p. 296-315, abr./jun. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/S7Nn4T4X7kZsdwSnKTPHkfK/?lang=pt. Acesso em: 06 fev. 2022.

GIMENO SACRISTÁN, José (Org.). Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013.

GIMENO SACRISTÁN, José. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: ArtMed, 2017.

LOPES, Alice Casimiro. Teorias pós-críticas, política e currículo. Educação, Sociedade e Culturas, n. 39, p. 7-23, 2013. Disponível em: https://www.fpce.up.pt/ciie/sites/default/files/02.AliceLopes.pdf. Acesso em: 22 mar. 2022.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Contribuições de Stephen Ball para o estudo de políticas de currículo. In: BALL, Stephen J.; MAINARDES, Jefferson (Orgs.). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011. p. 249-269

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: Abordagens qualitativas. 2. ed. São Paulo: EPU, 2013.

MACEDO, Elizabeth. “A Base é a base”. E o currículo o que é? In: AGUIAR, Márcia Angela da S.; DOURADO, Luiz Fernandes (Orgs.). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: Aguiar e [Livro Eletrônico]. Recife: ANPAE, 2018. p. 28-33.

MANCILHA, Maria de Lara Terna Garcia; CAMMARANO, Maria Gabriela Mills; PEREIRA, Rodnei; ROSA, Sanny S. da. “O ano em que me senti coordenadora pedagógica”: notas sobre responsabilidade, autonomia e coletividade no contexto da pandemia de COVID-19. In: PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de (Orgs.). O coordenador pedagógico e os desafios pós-pandemia. São Paulo: Loyola, 2021. p. 65-86.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. Indagações sobre currículo: currículo, conhecimento e cultura. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa; SILVA, Tomaz Tadeu. Currículo, cultura e sociedade. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

PONCE, Branca Jurema. O currículo e seus desafios na escola pública brasileira: em busca da justiça curricular. Currículo sem Fronteiras, v. 18, n. 3, p. 785-800, set./dez. 2018. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol18iss3articles/ponce.pdf. Acesso em: 22 mar. 2022.

PONCE, Branca Jurema; ROSA, Sanny S. da. Políticas curriculares do Estado brasileiro, trabalho docente e função dos professores como intelectuais. Revista Teias, v. 15, n. 39, p. 43-58, 2014. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24481/17460. Acesso em: 12 maio 2020.

ROSEMBERG, Fúlvia. O movimento de mulheres e a abertura política no Brasil: o caso da creche. Cadernos de Pesquisa, São Paulo: Fundação Carlos Chagas, p.73-79, 1984. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/cp/article/view/1462/1457. Acesso em: 22 mar. 2022.

ROSEMBERG, Fúlvia. Crianças e adolescentes na sociedade brasileira e a Constituição de 1988. In: OLIVEN, R. G.; RIDENTI, M.; BRANDÃO, G. M. (Org.). A Constituição de 1988 na vida brasileira. São Paulo: Aderaldo & Rothschild. ANPOCS, 2008. p. 296-333

SANTO ANDRÉ. Secretaria de Educação. Cadernos de linguagem: Ressignificação das práticas pedagógicas e Transformação nos tempos e espaços escolares. JUNQUEIRA FILHO, Gabriel de Andrade (Asses. e Surpervisão); RIEGER, Adriana (Coord. geral). Santo André, 2008.

SANTO ANDRÉ. Secretaria de Educação e Centro Universitário Fundação Santo André. Projeto Formadores do Saber: Ensino Fundamental 4º ano – caderno 1. LAPORTA, Márcia Zorello (Coord. geral); Cattaruzi, Eliana Borba (Coord. áreas). Santo André: CUFSA, 2012.

SANTO ANDRÉ. Secretaria de Educação e Formação Profissional. Revista A Rede em Roda: A formação desenvolvida na rede de ensino de Santo André. Santo André: SE, 2014.

SANTO ANDRÉ. Secretaria de Educação e Formação Profissional. Revista A Rede em Roda: A formação desenvolvida na rede de ensino de Santo André. Santo André: SE, 2015.

SANTO ANDRÉ. Lei nº 9.723, de 20 de julho de 2015. Aprova o Plano Municipal de Educação. Diário Oficial [do] Grande ABC, Santo André, 23 jul. 2015. n. 16219:07.

SCHIFINO, Reny Scifoni. A luta das mulheres operárias por creche: do “balde” ao direito à educação. Olh@res, Guarulhos, v. 4, n. 2, p. 94-111, nov. 2016. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/620/205. Acesso em: 22 mar. 2022.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

SILVA DA ROSA, Sanny, MARTINS, Angela Maria. La enseñanza a distancia en los sistemas educativos municipales de Brasil: percepciones de los directores escolares. Revista Iberoamericana De Educación, v. 86, n. 2, p. 77-93, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.35362/rie8624380. Acesso em: 07 jan. 2022.

SECOM PSA. Santo André é destaque em premiação nacional. Santo André, SP, 2011. Disponível em: http://www2.santoandre.sp.gov.br/index.php/noticias/item/5375-Santo-Andre-e-destaque-empremiacao-nacional. Acesso em: 12 maio 2019.

TORRES SANTOMÉ, Jurjo. Currículo escolar e justiça social: o cavalo de Tróia da educação. Porto Alegre: Penso, 2013a.

TORRES SANTOMÉ, Jurjo. As culturas negadas e silenciadas no currículo. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Alienígenas na sala de aula: Uma introdução aos estudos culturais em educação. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 2013b. p. 155-172.

Published

2022-03-30

Issue

Section

Artigos