The Prova Vrasil in children’s view

the pastoral power

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i2p611-628

Keywords:

pastoral power, children, teachers, school, Prova Brasil

Abstract

Educational reforms underway since 1990s, have promoted structural changes, mainly with an emphasis and intensification in the policy of large-scale assessments. Schools and teachers play a key role in driving the process of children who perform the tests, so that the institutions reach the educational quality goals established by the policies. In this work we will present data from a research carried out with the participation of children from de 5th years of elementary school in a public school in the municipality of São Miguel dos Campos, in the State of Alagoas, who are taking the Prova Brasil. The investigation has a qualitative approach, from the Case Study and Discourse Analysis of Michel Foucault, seeking to observe the pastoral power and what kind of technologies are mobilizes institutionally and the teaching role with children, leading them to the purposes of Prova Brasil.

Author Biographies

Karla de Oliveira Santos, Universidade Estadual de Alagoas

Doutora em Educação. 

Professora Adjunta da Universidade Estadual de Alagoas - Campus II - Santana do Ipanema - AL

Laura Cristina Vieira Pizzi, Universidade Federal de Alagoas

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Uberlandia/MG (1988), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1992) e Doutorado em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1999). Visiting Scholar na School of Education da Univeristy of Berkeley - CA/USA (2002) e Pós-doutorado Sênior no Dipartimento di Scienze della Formazione e Psicologia da Università degli Studi di Firenze/IT (2014). Membro da Comissão Editorial da RBE/Anped (2012-2018); Coordenadora do PPGE-UFAL (2010-2012). Vice-Coordenadora do PPGE/UFAL (2008-2009); Editora da Revista Debates em Educação do PPGE-UFAL (2009-2015). Cooperação Científica FACED/UFRGS (2017-2018); Docente do DPOPP-UFU/MG (1991-1993). Atualmente Professora Titular no Centro de Educação da Universidade Federal de Alagoas (UFAL), atuando no Mestrado e Doutorado. Coordena o grupo de pesquisa (CNPq) "Currículo, atividade docente e subjetividades", com foco nos temas do currículo e do trabalho docente, nas seguintes problemáticas: políticas curriculares, controle do trabalho docente, currículo e subjetividades relacionadas ao gênero, à cidadania e à pobreza, especialmente nos anos iniciais do ensino fundamental.

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Published

2022-06-29

Issue

Section

Artigos