Teacher and curation

ethnic-racial dissemination on Facebook

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i3p1064-1083

Keywords:

education, epistemicide, narratives, black, racism

Abstract

Based on the understanding that dissemination on the social network Facebook allows greater visibility for ethnic-racial issues, we decided to highlight its use from the perspective of curatorship, taking posts on the theme as the focus of this text. The goal is to promote reflections of an ethnic-racial nature from the posted by teachers on Facebook. This research is qualitative Minayo (2001) and bibliographic Fonseca (2002). The systematization framework of the perception of the image of Amorim and Kress (2020), in a critical perspective, to analyze the images. The theoretical contribution is based on Munanga (2001, 2005), Carneiro (2005, 2011) and Adichie (2019). It is expected with this text to expand the reflections on the racial theme, based on posts by teachers who use Facebook as an instrument of visibility for ethnic-racial questions.

Author Biographies

Eliane Nataline Santos, Universidade Tiradentes /SE

Mestra em Educação pela Universidade Tiradentes /SE. Licenciada em Letras-Inglês pela mesma Universidade. Professora de Língua Inglesa na educação básica, atuando no projeto bilíngue para o Infantil e ensino da língua Inglesa do Ensino Fundamental I e II. Tem experiência de Estágio Docente no Ensino Superior no curso de Ciências Contábeis na Universidade Tiradentes. Pesquisadora vinculada ao Grupo de Estudos e Pesquisa Educação e Sociedade: sujeitos e práticas educativas - GEPES/CNPq-UNIT. E ao grupo de pesquisa Escrevivências de Mulheres Negras em Diáspora da Universidade Federal de Sergipe. Atualmente a pesquisadora tem se debruçado nas pesquisas Étnico - Raciais.

Simone Silveira Amorim, Universidade Tiradentes

Professora PPG I da Universidade Tiradentes/UNIT, no Programa de Pós-Graduação em Educação e foi Coordenadora do PPED/UNIT. É Pós-Doutora em educação (2018) sob a supervisão da Profa. Dra. Felicia Wilczenski na University of Boston - Massachusetts. Doutora em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (2012) e Mestre em Educação (2006) pela mesma instituição. Associada à Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE). É líder do Grupo de Pesquisa Educação e Sociedade: sujeitos e práticas educativas. Integrante do Núcleo de Estudos de Cultura da UFS/NECUFS. É pós-graduada em Linguística Aplicada ao Ensino de Línguas também pela Universidade Federal de Sergipe (2008). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação e formação de professores, atuando principalmente nos seguintes temas: História da Educação, biografia, século XIX, ensino de Inglês, formação e profissão docente.

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Published

2022-09-30

Issue

Section

Artigos